လူတေယာက္ ျဖစ္လာသည္ႏွင့္ မျဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ရမည့္ တာ၀န္မ်ားက တပါတည္း ျပ႒ာန္းၿပီးသား ျဖစ္ပါသည္။
ပထမဆုံးႏွင့္ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္အထိ လုပ္ေနရသည့္ တာ၀န္က `မိမိအသက္ကို ေမြးရျခင္း´ ျဖစ္သည္။
ဒုတိယ လုပ္ေနရသည့္ တာ၀န္က မိမိဘ၀ႏွင့္ ေလ်ာ္ညီေသာ `အလုပ္၀တၱရား´ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာတို႔ ရင္းႏွီးနားလည္ၿပီး ျဖစ္သည့္ သိဂၤါေလာ၀ါဒသုတ္လာ သားသမီး၀တ္, မိဘ၀တ္, တပည့္၀တ္, ဆရာ၀တ္, မိတ္ေဆြ၀တ္ စသည္တို႔ကို အေျခခံ အလုပ္၀တၱရားမ်ားဟု မွတ္ယူႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ အသက္ေမြးမႈ အရ ျဖစ္ေစ ယုံၾကည္မႈအရ ျဖစ္ေစ ထမ္းေဆာင္ေနရေသာ အလုပ္၀တၱရားမ်ားလည္း ရွိပါေသးသည္။ လူတေယာက္သည္ တခ်ိန္တည္း၌ အလုပ္၀တၱရား တခုထက္မကကို ထမ္းေဆာင္ေနရသည့္ တာ၀န္ ရွိေနျမဲ ျဖစ္သည္။
ထို႔ထက္ပို၍ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ကိုယ္တုိင္ ျပ႒ာန္းထားေသာ `အလုပ္တာ၀န္´မ်ား ရွိႏိုင္ပါေသးသည္။ ထိုတာ၀န္မွာ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ျပ႒ာန္းရသည္ ျဖစ္၍ လူတိုင္းတြင္ ရွိႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ရွိသည့္အထဲတြင္လည္း မိမိအက်ိဳးကို ေရွ႕႐ႈေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ိဳးက မ်ားပါလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ မိမိအတြက္ သာမက အမ်ားအတြက္ပါ အက်ိဳးျဖစ္ေစသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ိဳးလည္း ရွိၾကပါသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ မိမိကိုယ္ကိုယ္ တာ၀န္တခုခု ျပ႒ာန္း၍ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းမွာ လိုလား အားေပးအပ္ေသာ အျခင္းအရာတခု ျဖစ္ပါသည္။
၀တၱရား သို႔မဟုတ္ တာ၀န္တခုခုသည္ အခြင့္အလမ္း ႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္ဟူသည့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ သေဘာႏွစ္ခုႏွင့္ ဆက္စပ္ေနပါသည္။ ဥပမာ ဆိုပါစို႔။ ေက်ာင္းသားတေယာက္ ျဖစ္လာလွ်င္ ေက်ာင္းစာ က်က္မွတ္ ေလ့လာရမည့္ တာ၀န္, စာေမးပြဲ ေျဖရမည့္ တာ၀န္ ရွိသည္။ တဖက္တြင္ စာေမးပြဲေအာင္လွ်င္ အလုပ္၀င္ခြင့္ရမည္… စသည့္ အခြင့္အလမ္း ရွိေနသည္။ အျခားတဖက္တြင္ စာေမးပြဲ က်လွ်င္ ေနာက္တႏွစ္ ျပန္တက္ရမည္… စသည့္ ျပစ္ဒဏ္ ရွိေနသည္။
အခြင့္အလမ္း ႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္ သို႔မဟုတ္ အေရးယူခံရမႈသည္ `တာ၀န္ေက်ပြန္မႈ´ ႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ အခ်ိဳးက်ေနေၾကာင္း စဥ္းစား သိျမင္ႏိုင္ပါသည္။
ဤ ဥပမာက ျမင္သာထင္သာေသာ ကိစၥ ျဖစ္ပါသည္။ ေလာကအတြင္း၌ ျမင္သာထင္သာေသာ ကိစၥမ်ားသာမက မျမင္သာ မထင္သာေသာ ကိစၥမ်ားျဖင့္လည္း ႁပြန္းတီးေနပါသည္။ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို ေရွ႕႐ႈေသာ ကိစၥမ်ားက ျမင္သာထင္သာ ရွိႏိုင္ၿပီး၊ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို ေရွ႕မ႐ႈေသာ ကိစၥမ်ားက မျမင္သာ မထင္သာ ရွိႏိုင္သည္ဟု ေယဘုယ် မွတ္ယူႏိုင္ပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အခြင့္အလမ္း ႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္ကို ျမင္လြယ္ထင္လြယ္လည္း ျဖစ္၊ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကိုလည္း ေရွ႕႐ႈေသာ မိမိကိုယ္ကိုယ္ တာ၀န္ ျပ႒ာန္းမႈမ်ိဳးက လႊမ္းမိုးေနသည္မွာ နိယာမသေဘာပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ထိုနည္းတူ အခြင့္အလမ္း ႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္ကို အလြယ္တကူ မျမင္ႏိုင္ေသာ လူမႈေရး, ႏိုင္ငံေရး, ဘာသာေရး, ယဥ္ေက်းမႈ စသည့္ အမ်ားႏွင့္ စပ္ဆိုင္ေသာ ကိစၥမ်ားတြင္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ တာ၀န္တခု ျပ႒ာန္း၍ ပါ၀င္ လုပ္ေဆာင္သူ နည္းပါးတတ္သည္မွာလည္း နိယာမ သေဘာဟုပင္ ဆုိရပါလိမ့္မည္။
စင္စစ္ အမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အေရးအရာမ်ားတြင္ တာ၀န္ျပ႒ာန္း၍ လုပ္ေဆာင္ေနသူတို႔ အတြက္ ရရွိအပ္ေသာ အခြင့္အလမ္း ႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္မွာ ေလးနက္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ရွိေနပါသည္။ အင္အားႀကီးမားစြာ တည္ရွိေနပါသည္။ ထိုအရာမ်ားက ဘာေတြလဲ ဆိုသည္ကို စာဖတ္သူကိုယ္တိုင္ စဥ္းစားၾကည့္ေစ လိုပါသည္။
ဤ၌ အခြင့္အလမ္း ႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္ကို `ရရွိသူ´ဘက္မွ မစဥ္းစားဘဲ၊ `ေပးသူ´ဘက္မွ စဥ္းစားၾကည့္လိုပါသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ မိမိပတ္၀န္းက်င္ အသိုင္းအ၀န္းအတြင္း အမ်ားအက်ိဳးကို ကိုယ့္အသိစိတ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနသူ တဦးအား ကိုယ္က မည္သို႔ သေဘာထားမလဲ ဆိုသည့္ ႐ႈေထာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
ပတ္၀န္းက်င္၌ မၾကာခဏ ၾကားရတတ္သည့္ စကားလုံးမ်ားျဖင့္ တုံ႔ျပန္ပုံမ်ားကို စီၾကည့္ပါမည္။ စာဖတ္သူ ေျပာေလ့ရွိသည့္ စကားမ်ိဳးက အမွတ္စဥ္ ဘယ္ေလာက္လဲဟု တုိက္ဆိုင္ မွတ္သားၾကည့္ပါ။
(က) ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ေအးေအး မေနႏိုင္တဲ့သူပါကြာ
(ခ) ဘာေတြ ခြင္ရွိလို႔ လုပ္ေနလဲမွ မသိတာ
(ဂ) ဒါေတြ လုပ္ေတာ့ေကာ ဘာျဖစ္လာမွာမို႔လဲ
(ဃ) လုပ္ေတာ့လုပ္ေပ့ါကြာ၊ ကိုယ့္ကိစၥလည္း မေမ့နဲ႔
(င) ဘာေတြ လုပ္ၾကတာလဲ၊ ေျပာစမ္းပါဦး
(စ) ကိုယ္လုပ္ခ်င္တာ ကိုယ္လုပ္ေပ့ါ၊ ေျပာစရာ မရွိပါဘူး
(ဆ) ေကာင္းတယ္ ေကာင္းတယ္
(ဇ) ဆက္လုပ္ပါဗ်ာ၊ အားေပးတယ္
(စ်) တကယ္ လုပ္သင့္တာေတြပါ၊ ဒီထက္ပို လုပ္ႏိုင္ပါေစ
(ည) ၀မ္းသာတယ္ဗ်ာ၊ က်ေနာ္လည္း တတ္ႏိုင္တာဆို ၀င္ကူပါ့မယ္
ဒီ ဆယ္ခြန္းထဲမွာ တခြန္းခြန္းကေတာ့ စာဖတ္သူႏွင့္ နီးစပ္မည္ ထင္ပါသည္။ စာဖတ္သူက တခုခုကို ေျပာေလ့ရွိသူ ဆိုပါစို႔။ က်န္တာေတြကို ဘာေၾကာင့္ မေျပာသလဲဟု ဆက္စဥ္းစားၾကည့္ေစလိုပါသည္။
အကယ္၍ လုပ္ေဆာင္ေနသူ တဦးက အမွားအယြင္း တခုခု လုပ္လိုက္သည္ ဆိုပါစို႔။ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ မၾကာခဏ ၾကားရတတ္သည့္ ျပစ္တင္စကားမ်ားျဖင့္ စီၾကည့္ပါမည္။ စာဖတ္သူေကာ အဲသလို ေျပာေလ့ရွိသလားဟု တိုက္ဆိုင္ စဥ္းစားၾကည့္ပါ။
(က) ေနာက္ အဲဒီေကာင္ေတြ ဘာမွ ဆက္မလုပ္ေစနဲ႔
(ခ) အလကားေကာင္ေတြ၊ အသုံးမွ မက်ဘဲ
(ဂ) တေန႔ ဒီလိုျဖစ္မယ္လို႔ အစကတည္းက ထင္သားပဲ
(ဃ) ေတာ္ပါကြာ၊ ဒီပုံနဲ႔မ်ား လုပ္ခ်င္လိုက္တာ တယားယား
(င) ေၾသာ္ ျဖစ္ကုန္ၾကၿပီလား
(စ) လုပ္တဲ့လူ တာ၀န္ယူ၊ ကိုယ္ျဖစ္ကိုယ္ခံပဲေဟ့
(ဆ) ဒီလူေတြနဲ႔ေတာ့ ဆက္လုပ္လို႔ မျဖစ္ဘူး၊ ေျပာင္းရမွာပဲ
(ဇ) သင္ခန္းစာယူၿပီး၊ ျပင္ဆင္လုပ္ကိုင္သင့္တယ္
(စ်) ေသခ်ာ အေျဖရွာၿပီး၊ ေရွ႕ဆက္လုပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကပါ
(ည) ၿပီးတာေတြ ထားလိုက္ပါေတာ့၊ ဒီလိုပဲေပ့ါ
ေရွ႕နည္းတူ ဒီဆယ္ခြန္းထဲမွာလည္း တခြန္းခြန္းေတာ့ စာဖတ္သူႏွင့္ နီးစပ္မည္ ထင္ပါသည္။ စာဖတ္သူက တခုခုကို ေျပာမိတတ္သည္ ဆိုပါစို႔။ က်န္တာေတြကို ဘာေၾကာင့္ မေျပာသလဲဟု ဆက္စဥ္းစားၾကည့္ေစလိုပါသည္။
အႏွစ္ခ်ဳပ္ ေျပာလိုသည္မွာ အေၾကာင္းရပ္ တခုခုႏွင့္ စပ္လွ်ဥ္း၍ စာဖတ္သူက စကားခြန္း တခုခုကို ေျပာလိုက္သည္ ဆိုလွ်င္ ထိုစကားသည္ `အခြင့္အလမ္း´ တရပ္ရပ္ကို ျဖစ္ေစ၊ `ျပစ္ဒဏ္´ တရပ္ရပ္ကို ျဖစ္ေစ ၫႊန္းဆိုေနေၾကာင္း သတိျပဳမိေစလိုပါသည္။ တဖန္ ထုိစကားအတြင္း၌ စာဖတ္သူ၏ စိတ္ေစတနာ ႏွင့္ အေတြးအျမင္ေတြ ပါ၀င္ေနသည္ကို သတိျပဳမိေစလိုပါသည္။
လူတေယာက္သည္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ တာ၀န္ျပ႒ာန္း၍ ေလာကအက်ိဳး သယ္ပိုးေနသူ မဟုတ္သည့္ တိုင္ေအာင္၊ ထုိသူတို႔အား အခြင့္အလမ္းေတြ ခင္းေပးႏိုင္သူ သို႔မဟုတ္ ျပစ္ဒဏ္ေတြ ခ်မွတ္ႏိုင္သူ တေယာက္ ျဖစ္ေနသည္ကို ဆင္ျခင္ သိရွိရန္ လုိအပ္ပါသည္။
မိမိကိုယ္ကိုယ္ ဘယ္လိုလူ ျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္မည္ ဆိုသည္ကေတာ့ စာဖတ္သူကိုယ္တိုင္ ေရြးခ်ယ္ရန္သာ ျဖစ္ပါသည္။
၀င္းေပၚေမာင္
Saturday, May 30, 2009
တာ၀န္, အခြင့္အလမ္း ႏွင့္ ျပစ္ဒဏ္
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment