Monday, February 9, 2009

သေျပညိဳ ဘယ္လိုမွ မေသပါ

- ဆရာႀကီး မင္းသု၀ဏ္ ရာျပည့္ေမြးေန႔ ဂုဏ္ျပဳစာ -



“မိုးေရတက္ေရ တေဖြးေဖြး
ကြင္းက်ယ္အေဝးေဝး။
လယ္ေစာင့္တဲေလး ေျခတံရွည္
မိုးကုပ္ေအာက္မွာတည္။
ၾကာနီတပြင့္ ျဖဴတပြင့္
တဲႏွင့္ ပနံတင့္။ ။ ”


ငယ္စဥ္ကေလးဘဝ ကႀကီး ခေခြး ေျဖာင့္ေအာင္ မေရးတတ္ခင္ကပင္ သည္ကဗ်ာေလးေတြကို ႏႈတ္တက္ရြရြ ရေနခဲ့သည္။ ဖတ္စာအုပ္ထဲမွာ ပါသည့္ ေရာင္စုံ႐ုပ္ပုံမ်ားႏွင့္ ကဗ်ာကေလးမ်ားကို ဘာေၾကာင့္ ႏွစ္သက္ခဲ့သလဲ။ တိတိက်က် ျပန္မေျပာတတ္ပါ။ အသံသာသာႏွင့္ ရြတ္ဆိုရ လြယ္ေသာေၾကာင့္ ႏွစ္သက္ခဲ့သည္ဟု အၾကမ္းဖ်င္းေတာ့ ေျပာႏိုင္ပါလိမ့္မည္။
ကြၽန္ေတာ္သည္ ဤကဗ်ာေလးမ်ားျဖင့္ ဘဝကို စခဲ့သည္။

ကြၽန္ေတာ္ကဲ့သို႔ပင္ ျမန္မာျပည္မွာ ေမြးဖြားသည့္ ျမန္မာျပည္သား ကေလးသူငယ္တိုင္းလည္း ဤကဗ်ာေလးမ်ားျဖင့္ပင္ ဘဝကို စခဲ့ၾကသည္ခ်ည္း ျဖစ္ေပမည္။

‘ၾကက္တူေရြး’ ‘ၾကာဆစ္ႀကိဳး’ ‘ပန္းသည္’ ‘ဝကၤပါ’ စသည့္ ကေလးကဗ်ာမ်ားႏွင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ခဲ့ေသာ ကြၽန္ေတာ္သည္ ဤကဗ်ာေတြကို ဘယ္သူေရးသလဲဟု တခါမွ် ေတြးမၾကည့္ခဲ့မိဖူးပါ။ ကြၽန္ေတာ္က ေတြးမၾကည့္ေသာ္လည္း အလယ္တန္းေက်ာင္းသားဘဝ ေရာက္သည့္အခါ မျဖစ္မေန သိလာရေတာ့သည္။ ‘ေဗ်ာသံ’ ‘ဝါတြင္းခ်ိန္’ စသည့္ ကဗ်ာမ်ားကို သင္ၾကားရင္း ေရးဖြဲ႔သူ ‘မင္းသုဝဏ္’ ဆိုသည့္ အမည္ကို စတင္ သိလာရပါသည္။ ေနာက္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ ႏွစ္သက္ခဲ့သည့္ ကေလးကဗ်ာမ်ားစြာကို ေရးဖြဲ႔ခဲ့သူမွာ ဤဆရာႀကီး ျဖစ္ေၾကာင္း သိလာရပါသည္။ ကေလးကဗ်ာမ်ားသာမက ကြၽန္ေတာ္တို႔ သင္ခဲ့ရေသာ ‘ကႀကီး ကညစ္ - ေပမွာျခစ္’ ဆိုသည့္ ဖတ္စာသံေပါက္ကို ေရးခဲ့သူမွာလည္း ဆရာႀကီးပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိလာရသည္။

အထက္တန္းေက်ာင္းသား ျဖစ္လာေတာ့ ဆရာမင္းသုဝဏ္ အေၾကာင္း ပို၍သိလာရျပန္သည္။ ‘ပ်ဥ္းမငုတ္တို’ ‘သေျပညိဳ’ ကဗ်ာမ်ားႏွင့္အတူ စာဆိုရွင္ ဆရာမင္းသုဝဏ္အေၾကာင္း သင္ၾကားရေသာအခါ ဆရာႀကီးသည္ ကဗ်ာဆရာသာမက ျမန္မာစာေပပညာရွင္ႀကီး တဦးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေခတ္စမ္းစာေပကို ဦးေဆာင္ခဲ့သူတဦး ျဖစ္ေၾကာင္း သိလာရပါသည္။
ထိုကာလမ်ားတြင္ အိမ္က အေဖ့စာၾကည့္တိုက္ကို ေမြေႏွာက္ရင္း ဆရာ၏ ‘အင္းလ်ားကန္သို႔ အို ကူးတို႔’ ကဗ်ာစာအုပ္ကို ဖတ္မိေသာအခါ လက္ကမခ်ႏိုင္ေအာင္ စြဲလန္းခဲ့မိသည္။ ထိုစာအုပ္ထဲတြင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းဖတ္စာအုပ္ထဲမွ ကဗ်ာေတြ ပါေနသည္ မဟုတ္ပါလား။ ငါတို႔ေက်ာင္းမွာ သင္ေနတာ ေတြဟာ ဒီလို စာအုပ္ေတြထဲက ေရြးထုတ္ထားတာပါလားလို႔ သိလိုက္ရေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္လည္း ဘဝင္ျမင့္ခ်င္သြားသည္။ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာေတြကို ေက်ာ္၍ အျပင္စာေတြကို ေလာဘတႀကီး ဖတ္မိ ေလေတာ့သည္။

ကြၽန္ေတာ္ သိတတ္စ အရြယ္ေလာက္တြင္ ဝမ္းနည္းစရာ အျဖစ္တခုကို ၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရသည္။ ထိုေခတ္က ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္။ အရာရာတြင္ ပါတီႏွင့္ ဗဟိုမွသာ ဦးေဆာင္ေသာ ေခတ္။ ထိုေခတ္တြင္ တာဝန္ရွိသူမ်ားက ျမန္မာ့ပညာေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ဥပေဒတခု ခ်မွတ္သည္။ “ေက်ာင္းသင္ခန္းစာ အျဖစ္ ျပ႒ာန္းရန္အတြက္ မူလစာေရးသူသည္ ကြယ္လြန္ၿပီး အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ ရွိရမည္” တဲ့။ ထိုကန္႔သတ္ခ်က္အရ ဆရာမင္းသုဝဏ္ အပါအဝင္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ သခင္ဘေသာင္း၊ ေဇယ်၊ သိန္းေဖျမင့္ စသည့္ ျမန္မာ့စာေပ သူရဲေကာင္းတို႔၏ လက္ရာမ်ားကို ေက်ာင္းသားတို႔ ထိေတြ႔သိရွိခြင့္ မရေတာ့။ ဝမ္းနည္းစရာေကာင္းလွသည့္ အျဖစ္။

ဆရာ မင္းသုဝဏ္ အပါအဝင္ ေခတ္ၿပိဳင္ ထိုဆရာႀကီးမ်ားသည္ ၂ဝ ရာစု ပထမပိုင္းတြင္ ေမြးဖြား၍ ျမန္မာ့အမ်ိဳးသားေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္ ျဖတ္သန္းခဲ့သူမ်ား ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူတို႔စာေပမ်ားတြင္ ထိုေခတ္၏ ပုံရိပ္တို႔ ထင္ဟပ္ေနသည္။ အမ်ိဳးသားေရး၊ လြတ္လပ္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုသည့္ သေဘာတရားမ်ား ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ထိုေခတ္ စာေပလက္ရာမ်ားမွာ အနာဂတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အုတ္ျမစ္မ်ား ျဖစ္ေနသည္ကို မည္သူမွ် ျငင္းဆို၍မရ။ ထိုစာေပမ်ားကို ေက်ာင္းသားမ်ား သင္ၾကားခြင့္ရလွ်င္ ဘယ္ေလာက္ တန္ဖိုးရွိလိုက္မလဲ။

ေနာင္မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔အဖို႔ ဆရာမင္းသုဝဏ္စသည့္ ထိုဆရာႀကီးမ်ား၏ စာေပႏွင့္ ေက်းဇူးတရားကို သိမွတ္နားလည္ခြင့္ အလြန္နည္းေတာ့မည္ဟု ကြၽန္ေတာ္ စိုးရိမ္မိခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္ စစ္မွန္ေသာတန္ဖိုး၊ ရင့္သန္ေသာ ေစတနာသည္ မေပ်ာက္ပ်က္ေကာင္းခဲ့။

ကြၽန္ေတာ္ လူငယ္ဘဝကို လြန္ေျမာက္၍ ဖခင္တေယာက္ ျဖစ္လာေသာအခါ၊ အလုပ္အားရက္ မ်ားတြင္ သမီးကို ၿမိဳ႔ထဲသို႔ လိုက္ပို႔ရေလ့ ရွိသည္။ တတိယတန္းသာ ရွိေသးေသာ သမီးကို ကြၽန္ေတာ္က စာေပအႏုပညာႏွင့္ ရင္းႏွီးေစခ်င္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သမီးစားခ်င္ရာ စားၿပီးလွ်င္ စာအုပ္ဆိုင္မ်ားဖက္သို႔ လွည့္ေခၚသြားေလ့ရွိသည္။ ျမန္မာျပည္မွာက ႏိုင္ငံတကာမွာလို ကေလးစာၾကည့္တိုက္ မရွိ။ ကေလး စာအုပ္ဆိုင္ မရွိ။ ဒီေတာ့ လူႀကီးစာအုပ္ဆိုင္သို႔ပင္ သမီးကို ေခၚသြားရသည္။ သမီးကလည္း လိုလိုခ်င္ခ်င္ လိုက္သည္။ လိုက္ရသည့္အေၾကာင္းက ကြၽန္ေတာ္က စာအုပ္တအုပ္ဝယ္လွ်င္ သမီးကလည္း အားက်မခံ ကာတြန္းတအုပ္ဝယ္သည္။ ထို႔ျပင္ မိတ္ေဆြစာအုပ္ဆိုင္မ်ားက သမီးကို ကာတြန္းစာအုပ္ လက္ေဆာင္ ေပးတတ္ေသးသည္။ သမီးက ကာတြန္းစာအုပ္ေတြရ၍ ေပ်ာ္သည္။ သမီးကို ၾကည့္၍ ကြၽန္ေတာ္က ပီတိျဖစ္သည္။

တခါေတာ့ စာအုပ္အေဟာင္းတန္းဖက္ ေလွ်ာက္ျဖစ္သည္။ ဆိုင္တဆိုင္တြင္ ရွားရွားပါးပါးပင္ ‘ေမာင္ေခြးဖို႔’ ကဗ်ာစာအုပ္ကို သြားေတြ႔သည္။ သမီးက ထိုစာအုပ္ကို ေကာက္ဝယ္လိုက္သည္။ ‘သမီး အဲဒါ ကာတြန္းစာအုပ္မွ မဟုတ္ဘဲ’ ဟု ကြၽန္ေတာ္က မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ ေမးလိုက္သည္။ ‘သိပါတယ္ ေဖႀကီးရဲ့၊ ဒီမွာ အ႐ုပ္ေတြလဲ ပါတယ္၊ ကဗ်ာေတြလဲ ပါတယ္’ ဟု သမီးက ေျဖသည္။ ‘သမီးက ကဗ်ာဖတ္တတ္ၿပီလား’ ဟု ကြၽန္ေတာ္က ထပ္ေမးေတာ့ ‘ေဖႀကီး ဖတ္ျပေပါ့’ ဟု သမီးက မဆိုင္မတြ ေျဖသည္။ ဟုတ္ပါသည္။ အိမ္ျပန္ေရာက္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က သမီးကို ဖတ္ျပရသည္။ ကဗ်ာေလးေတြထဲမွာ စ်ာန္ဝင္သြားေသာ သမီးက ထို ေမာင္ေခြးဖို႔ ကဗ်ာစာအုပ္ကို သူ႔အိပ္ရာေဘးမွာ အျမဲထားသည္။ အခ်ိန္အားတိုင္း ဖတ္၍ ေနတတ္သည္။ ေမာင္ေခြးဖို႔ ကဗ်ာစာအုပ္ကို ေရးသူက ဆရာမင္းသုဝဏ္ ျဖစ္သည္။ သ႐ုပ္ေဖာ္ပုံမ်ားကို ဆရာဦးဘၾကည္က ေရးဆြဲေပးထားသည္။ ထို စာအုပ္မွာ ျမန္မာကေလးကဗ်ာမ်ား၏ အဦးအစပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ကြၽန္ေတာ္ မေမြးမီ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက ထြက္ခဲ့သည္။ ထိုကဗ်ာမ်ားက မ်ိဳးဆက္ေပါင္းမ်ားစြာကို ပ်ိဳးေထာင္ေပးခဲ့သည္။ ယခု သမီးကိုလည္း ညိႇဳ႔ယူ ဖမ္းစားႏိုင္ဆဲ ျဖစ္သည္။ ေနာင္ ေမြးဖြားလာမည့္ ကေလးမ်ားစြာကို ၾကည္ႏူးႏွစ္သက္ ေစဦးမည္သာ ျဖစ္သည္။

•••••

ျမန္မာစာေပကို စူးစိုက္ေလ့လာမိေသာအခါ ဆရာမင္းသုဝဏ္၏ ေက်းဇူး တရားမ်ားကို ပို၍ပို၍ သိျမင္လာရသည္။ ေခတ္စမ္းစာဆိုအျဖစ္ လူသိမ်ားေသာ ဆရာႀကီးသည္ စကားေျပႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ေရွ႔တန္းမွ ဦးေဆာင္ခဲ့သူျဖစ္ပါသည္။ ‘ဘႀကီးေအာင္ညာတယ္’ ကဲ့သို႔ ဝတၳဳတိုေကာင္းမ်ားကို ေရးခဲ့သလို စာေပဂုဏ္ေျမာက္သည့္ ရသအက္ေဆးမ်ားကိုလည္း ေရးခဲ့သူ ျဖစ္သည္။

‘စကားေျပ စာေပအသက္’ဟု ဆရာေႂကြးေၾကာ္ခဲ့ေသာစကားမွာ စကားေျပ၏တန္ဖိုးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ အထိေရာက္ဆုံး စကားဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ကဗ်ာေရးလိုသူတို႔ကို လမ္းၫႊန္ခဲ့သည့္ ‘ကဗ်ာ့ပရိယာယ္’ စာအုပ္ႏွင့္၊ ‘သေျပညိိဳ၊ ပ်ဥ္းမငုတ္တို’ ကဗ်ာမ်ားအေၾကာင္း ဖြင့္ဆိုေရးသားခဲ့သည့္ ေဆာင္းပါးမ်ားမွာ စာေရးလိုသူတို႔အတြက္ အဖိုးတန္ ေဆးစြမ္းေကာင္းမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ဆရာႀကီး၏ ဘဝတြင္ တန္ဖိုးအျမင့္မားဆုံး လုပ္ငန္းကို ျပပါဆိုလွ်င္ ‘တကၠသိုလ္ ျမန္မာအဘိဓာန္’ ၅ တြဲကို ထုတ္ျပရပါမည္။ ဆရာသည္ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလန္၊ ေအာက္စ္ဖို႔တကၠသိုလ္သို႔သြား၍ ဘာသာစာေပ ပညာမ်ားကို ေလ့လာသင္ယူခဲ့ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္က ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္၏ လမ္းၫႊန္ခ်က္ျဖင့္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက စာၾကည့္တိုက္ပညာကို ေလ့လာၿပီး၊ ဆရာမင္းသုဝဏ္က ဘာသာေဗဒႏွင့္ ဘာသာစာေပကို ေလ့လာခဲ့သည္။ ျမန္မာစာေပ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး အတြက္ အေျခခံ ေရေသာက္ျမစ္ႀကီး ႏွစ္ခုကို ျမႇပ္ႏွံလိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ဆရာသည္ ျမန္မာျပည္ ျပန္ေရာက္ေသာအခါ ပညာ့တံခြန္အသင္း၏ အေထာက္အပံ့့ျဖင့္ ျမန္မာအဘိဓာန္ကို စတင္ျပဳစုပါသည္။ ဂ်ပန္ေခတ္ စစ္ေဘးၾကားမွ အဘိဓာန္လုပ္ငန္းကို ပ်က္မသြားေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ့ၿပီး တကၠသိုလ္ျမန္မာ အဘိဓာန္ (က-ဆ) အထိ ၅ တြဲကို လြတ္လပ္ေရးေခတ္တြင္ ထုတ္ေဝႏိုင္ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေပၚထြက္ခဲ့သမွ် အဘိဓာန္အဂၤါရပ္ႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ အဘိဓာန္မ်ား၏ အာဒိကမၼ ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံတကာက ေလးစားရေသာ ‘အဘိဓာန္ပညာရွင္’ ဟု ေခၚဆိုႏိုင္သူ ဆရာတဦးတည္းသာ ရွိပါေသးသည္။

ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရ လက္ထက္တြင္ မၿပီးျပတ္ေသးေသာ ဆရာႀကီး၏ အဘိဓာန္လုပ္ငန္းမ်ားကို ျမန္မာစာေကာ္မရွင္ (ယခု- ျမန္မာစာအဖြဲ႔) သို႔ လႊဲေျပာင္း ေပးခဲ့ရသည္။ အစပုိင္းက ျမန္မာစာအဖြဲ႔တြင္ ဆရာ ပါဝင္ခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ အာဏာရွင္၏ ၿငိဳျငင္မႈေၾကာင့္ ထုတ္ပယ္ခံခဲ့ရသည္။ ဆရာ့အေမြကို ႏို႔သက္ခံစို႔ခဲ့ေသာ ျမန္မာစာအဖြဲ႔သည္ အႏွစ္ေလးဆယ္ ေက်ာ္လာေသာ္လည္း ျပည့္စုံသည့္ ျမန္မာအဘိဓာန္ တေစာင္ ျဖစ္မလာေသးေပ။

ဆရာႀကီး၏ ဘဝတေလွ်ာက္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ အသစ္အသစ္တို႔ကိုသာ အျမဲတီထြင္ခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရပါမည္။ ႏုပ်ိဳစဥ္အရြယ္က ‘ေခတ္စမ္းစာေပ’ ဟူသည့္ စာေပလမ္းေၾကာင္းသစ္ တခုကို သိပၸံေမာင္ဝ၊ ေဇာ္ဂ်ီ တို႔ႏွင့္ တြဲ၍ ေဖာက္လုပ္ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ကေလးကဗ်ာ၊ ကေလးစာေပကို စတင္ ပ်ိဳးေထာင္ခဲ့သည္။ ျမန္မာအဘိဓာန္ကို စတင္ ျပဳစုသည္။ တကၠသိုလ္ ဘာသာျပန္ဌာနတြင္ စာတည္းမွဴးအျဖစ္ အမႈထမ္းရင္း သိပၸံေဝါဟာရမ်ား ျမန္မာျပန္ေရးႏွင့္ ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း ျပဳစုေရး ေဆာင္ရြက္သည္။ ေက်ာင္းသုံး ျမန္မာစာသင္႐ိုးမ်ား ျပဳစုသည္။

သက္ႀကီးစာေပသင္ၾကားေရးအတြက္ ‘ဝ ထ က လ သ’ သင္႐ိုးကို တီထြင္ ျပဳစုသည္။ မ်က္မျမင္မ်ားအတြက္ ‘မ်က္မျမင္ဖတ္စာ’ ကို ျပဳစုသည္။ ဆရာႀကီးသည္ လမ္းေဖာက္သူ တဦးပင္ ျဖစ္ေပသည္။

ဆရာႀကီးသည္ ေလးလုံးစပ္ လကၤာသြားျဖင့္ ကဗ်ာမ်ားကို တစိုက္မတ္မတ္ ေရးဖြဲ႔ခဲ့ၿပီး၊ ကဗ်ာ့ဖြဲ႔စည္းပုံမ်ားကို အခါမလပ္ စမ္းသပ္ ခ်ဲ႔ထြင္ခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ အခ်ပိုဒ္မ်ားတြင္ ႏွစ္ေက်ာ့သုံးေက်ာ့ မက ေလးငါးေက်ာ့ ထပ္ကာ ေရးဖြဲ႔သည္။ ထို႔ျပင္ စကားေျပအသြားျဖင့္ ကဗ်ာမ်ားကို စမ္းသပ္ေရးခဲ့သည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ဆရာႀကီးကိုယ္တိုင္ ကဗ်ာရြတ္ပဲြတခုတြင္ ေျပာျပခဲ့ဖူးသည္။

၁၉၈၆ ခုႏွစ္က ျဖစ္သည္။ ကမာရြတ္ၿမိဳ႔နယ္ စာေပလုပ္သားအဖြဲ႔က ျမန္မာကဗ်ာရြတ္ပြဲတခု က်င္းပသည္။ ရြတ္ဆိုသံမ်ားကို အသံဖမ္းထားလို၍ ပညာေရး သုေတသနခန္းမတြင္ က်င္းပသည္။ ျမန္မာကဗ်ာရြတ္ပြဲကို က်က်နနလုပ္သည့္ပြဲ သည္တပြဲပဲ ရွိလိမ့္ဦးမည္ ထင္သည္။ ကြၽန္ေတာ္က ေနာင္ေတာ္မ်ား ေကာင္းမႈျဖင့္ ထိုပြဲသို႔ ေရာက္ခဲ့သည္။ ပရိသတ္္အားလုံးထဲက အငယ္ဆုံးခ်ာတိတ္။ ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္၊ ဦးဆန္းထြန္း၊ လယ္တီဦးလွပိုင္၊ ေစာမုံညင္း၊ နန္းၫြန္႔ေဆြႏွင့္ ဆရာ တင္မိုး တို႔ ရြတ္ၾကသည္။

ထိုစဥ္က ဆရာႀကီးက ႐ႈမဝတြင္ ေရးေနေသာ ၅၅ဝ ဇာတ္ ျမန္မာျပန္ ႏွစ္ပုဒ္ ကို ရြတ္သည္။

“ဒါေတြကို စကားေျပအဖြဲ႔နဲ႔ ကဗ်ာ ေရးၾကည့္တာပါ။ ကေလးေတြကို လူႀကီးေတြက ဖတ္ျပဖို႔ ေရးတာပါ။ ဖတ္တဲ့အခါ အသံမွန္မွန္၊ အျဖတ္အရပ္ မွန္မွန္ ဖတ္ရင္ ကေလးေတြ အဓိပၸာယ္ နားလည္ လြယ္မယ္။ ျမန္မာစာ ဝါက်ေတြကို စနစ္တက် မွန္မွန္ကန္ကန္ ေရးတတ္လာမယ္။ ဝါက် တေၾကာင္းနဲ႔ တေၾကာင္း အခ်ိတ္အဆက္မိမိ အသံအတိုအရွည္ အတက္အက် မွန္ရင္ စာရဲ့အလွ အရသာ ပိုရွိမယ္ ထင္ပါတယ္။” ဟု ဆရာႀကီးက ရွင္းျပခဲ့ပါသည္။

ဓမၼပဒကို ျမန္မာျပန္ေသာအခါ ဆရာႀကီးက ပါဠိဂါထာကို ျမန္မာကဗ်ာ ျဖစ္ေအာင္ ျပန္ဆိုခဲ့ပါသည္။ ကေလးေတြ ပါဠိဂါထာနဲ႔ ရင္းႏွီးေစခ်င္လို႔ဟု သူ႔ ေစတနာကို ေျပာျပခဲ့ပါသည္။

၁၉၈၈ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရး လႈပ္ရွားမႈ ျဖစ္ေပၚလာေသာအခါ ဆရာႀကီးသည္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္သည့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္သို႔ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည္။ တသက္လုံး ႏိုင္ငံေရးပါတီ မဝင္ခဲ့ေသာ ဆရာႀကီးသည္ အသက္ ၈ဝ ရွိမွ ႏိုင္ငံေရးပါတီတရပ္သို႔ ဝင္ေရာက္ခဲ့ျခင္းမွာ တိုင္းျပည္အတြင္း မွားယြင္း ေနသည္မ်ားကို မႏွစ္ၿမိဳ႔ေၾကာင္း ျပသလိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

၁၉၉ဝ တြင္ ကမာရြတ္ၿမိဳ႔နယ္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ျဖစ္လာသည္။ ထိုစဥ္က ကြၽန္ေတာ္ ၾကားသိခဲ့ရသည့္ ဆရာႀကီးအေၾကာင္းတခုကို အမွတ္ရမိသည္။ ဆရာႀကီးက ေရြးေကာက္ပြဲဝင္မယ္ဆိုေတာ့ ေထာက္လွမ္းေရးက ဆရာ့ကိုလာၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ မဝင္ဖို႔ ဖိအားေပးသည္။ မၾကာခဏ လာလာေျပာသည္။ ေျပာရဖန္မ်ားေတာ့ ေထာက္လွမ္းေရးကလည္း အားနာလာဟန္ ရွိသည္။ ‘ဆရာႀကီးရယ္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ မွာလည္း ဝတၱရားရွိလို႔ လာေျပာရတာပါ’ ဟု ေျပာသည္။ ဒီေတာ့ ဆရာႀကီးက ‘ေအး၊ မင္းတို႔ကလည္း ဝတၱရား ရွိလို႔ လာေျပာၾက၊ ဆရာကလည္း ဝဋ္တရား ရွိလို႔ နားေထာင္ရတာပါပဲ။ မင္းတို႔က တသတ္နဲ႔ဝတ္၊ ဆရာကေတာ့ တသန္လ်င္းခ်ိတ္နဲ႔ ဝဋ္’ လို႔ ျပန္ေျပာလိုက္ပါသတဲ့။

မွန္ပါသည္။ ဆရာႀကီးသည္ ေလာကဓံ၏ ဝဋ္ဒုကၡမ်ားကို ရင္ဆိုင္ ေက်ာ္လႊားခဲ့ရသူ ျဖစ္သည္။ ငယ္စဥ္က ႏွလုံးသားအေရး လြမ္းေဆြးဖြယ္မ်ားကိုလည္း ၾကံဳခဲ့ရသည္ဟု သိရသည္။ ဘႀကီးေအာင္ ညာတယ္ ဝတၳဳႏွင့္ ေရွးဦးပိုုင္း ကဗ်ာအခ်ိဳ႔သည္ ဆရာ့ဘဝ ႏွလုံးသားမွ ႐ိုက္ခတ္လာျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ မိဘမ်ား စီးပြားပ်က္၍ ေက်ာင္းတပိုင္းတစတြင္ ဆရာမ်ားေကာင္းမႈေၾကာင့္ ေက်ာင္းျပန္ တက္ခဲ့ရသည္။ ပညာရင့္က်က္ခိုင္ၿဖီးစဥ္တြင္ အာဏာပိုင္တို႔၏ ၿငိဳျငင္မႈကို ခံခဲ့ရသည္။ တပည့္မ်ားႏွင့္ တတိုင္းျပည္လုံး၏ ေလးစားၾကည္ညိဳမႈကိုလည္း ခံယူခဲ့ရသည္။ ကိုယ္က်င့္သိကၡာ၊ စာေပသိကၡာ အျပည့္ျဖင့္ ပညာ့တံခြန္ လႊင့္ထူႏိုင္ခဲ့သည္။ အမ်ိဳးသားေရး၊ လြတ္လပ္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔တြင္လည္း ကေလာင္တာဝန္ ေက်ပြန္ခဲ့သည္။

ဘယ္လို ေလာကဓံ အေကာင္းအဆိုး အတက္အက်ႏွင့္ ၾကံဳခဲ့ရေသာ္လည္း ဆရာသည္ ဆရာ၏ ပ်ဥ္းမငုတ္တို ကဗ်ာကဲ့သို႔ပင္ ေယာက္်ားေကာင္းျဖစ္ခဲ့၏။

‘စစ္ကိုလည္းၾကံဳ၊ ျခအုံလည္းျဖစ္
ဓားထစ္လည္းခံ၊ ေနလွ်ံလည္းတိုက္
ေလျပင္းခိုက္လ်က္၊ မငိုက္ဦးေခါင္း
ေႏြသစ္ေလာင္းေသာ္
ရြက္ေဟာင္းညႇာေႂကြ၊ ရြက္သစ္ေဝ၍
ေလျပည္ထဲတြင္၊ ငယ္႐ုပ္ဆင္သည္
အသင္ ေယာက္်ားေကာင္းတကား။’

•••••

၁၉ဝ၉ ခု ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁ဝ ရက္တြင္ ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႔၌ ေမြးဖြားေသာ ဆရာႀကီးသည္ ၂ဝဝ၄ ခု ၾသဂုတ္ ၁၅ ရက္၊ အသက္ ၉၆ ႏွစ္အရြယ္တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႔၌ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ပါသည္။

သက္ေတာ္ရွည္စာဆို၊ စာေပပညာရွင္ႀကီးသည္ ရင့္မွည့္ၿပီး၍ ေႂကြရသည္ ဓမၼတာ မွန္ေသာ္လည္း ေက်းဇူးတရားကို ဆင္ျခင္မိသူတိုင္းအဖို႔ ဝမ္းနည္းစရာပင္ ျဖစ္ေပသည္။

တပို႔တြဲလတိုင္းတြင္ တပည့္မ်ားႏွင့္ စည္ကားခဲ့ေသာ ‘မင္းသုဝဏ္ထမင္းႏွဲပြဲ’ က်င္းပရာ ကမာရြတ္ ထြန္းလင္းရိပ္သာလမ္းမွ ဆရာ့ျခံဝင္းသည္ တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္ သက္စြာပင္ ဆရာကို ႏႈတ္ဆက္ေနေရာ့မည္။ ျခံတခါးဝ အုတ္တိုင္မွာ ထြင္းထားေသာ ‘သေျပညိဳ’ ဆိုသည့္ စာလုံးေလးမ်ားကလည္း မ်က္ရည္ဝိုင္း၍ ေငးေနေရာ့မည္။

ဆရာႀကီးက သူ႔ျခံကို ‘သေျပညိဳ’ ဟု အမည္ေပးထားသည္မွာ အဓိပၸာယ္ ျပည့္ဝလွပါသည္။ ၁၉၃၈ ဇန္နဝါရီ ၄ ရက္ေန႔၊ အဂၤလန္တြင္ ပညာသင္ေနစဥ္ အမိႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးကို ရည္မွန္းလ်က္ သေျပညိဳတည္းဟူေသာ လြတ္လပ္လိုသည့္ ေအာင္စိတ္ရွိလွ်င္ မုခ်လြတ္လပ္ရမည္ဟု အားမာန္တင္းသည့္ ကဗ်ာကို ေရးခဲ့သည္။ ေနာင္ ၁ဝ ႏွစ္တိတိ အၾကာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး ရရွိခဲ့သည္။

သေျပညိဳသည္ ယေန႔တိုင္ အသက္ဝင္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။

သေျပညိဳသည္ ပထမလြတ္လပ္ေရး၏ နိမိတ္ကို ေဆာင္ယူခဲ့ဖူးသည္။

သေျပညိဳသည္ ဒုတိယလြတ္လပ္ေရး၏ နိမိတ္ကို ေဆာင္ေနဆဲပင္ျဖစ္သည္။

သေျပညိဳ၏ ဖခင္ ဆရာႀကီးမင္းသုဝဏ္ ကြယ္လြန္ခဲ့ေသာ္လည္း ဆရာႀကီး ေမွ်ာ္လင့္ ေတာင့္တခဲ့ေသာ သေျပညိဳေအာင္ပန္းကား ဘယ္ေတာ့မွ ညိႇဳးႏြမ္း ေသဆုံးသြားမည္ မဟုတ္ပါ။

သေျပညိဳ

သူ႔ ေခါင္းမွာတဲ့ သေျပညိဳ
ငါ့ ေခါင္းမွာတဲ့ သေျပညိဳ။

တို႔ေျပမွာ တို႔ေမ ကမ္းပါတဲ့
သေျပညိဳ ေရႊဘိုပန္းဟာက
လန္းလ်က္ပါကို။

ဘာမေလွ်ာ့ေလနဲ႔
လာေတာ့မကြဲ႕ ေရႊဗဟိုရ္
ေလခ်ိဳကအေသြး။

လင္းၾကက္အေဆာ္
ကြင္းထက္မွာ တူေပ်ာ္ေပ်ာ္နဲ႔
စည္ေတာ္ကို ရည္ေမွ်ာ္မွန္းကာပ
ေရာင္နီမွာ ေအာင္စည္ရႊမ္းရေအာင္
သေျပညိဳ ေရႊဘိုပန္းရယ္နဲ႔
လွမ္းၾကစို႔ေလး။ ။

ဝင္းေပၚေမာင္
ေထာင္စုျပတင္းဂ်ာနယ္၊ အမွတ္ ၄၈၊ ၂ဝဝ၄ ၾသဂုတ္ ၂၁၊ မွ ျပန္လည္ ေဖာ္ျပပါသည္။

1 comment:

ေဇေဇာ္ said...

ေထာင္စုျပတင္းမွာ စာေကာင္းစာမြန္္ေတြ ေရးခဲ့ၾကတာပါလားလို႔ ဒုတိယမၸိ သိလိုက္ရတာပါ..။ အရင္တစ္ခါက အစ္မ အီရန္ဂ်ဴးရဲ႕ အျမင္...။ ေနာင္ကိုလည္း အလ်ဥ္းသင့္သလို မိတ္ဆက္ေပးေစ ခ်င္ပါတယ္...။ ဒါမွ ဘာေၾကာင့္ ၀င္းေပၚေမာင္၊ ေထာင္စုျပတင္းအယ္ဒီတာ ဆိုၿပီး တြဲေနရတာကို နားလည္လာမွာပါ..။