Thursday, January 21, 2010

စာေရးေကာင္းသူ နဲ႔ စာေကာင္းေရးသူ


ေရးသားသူ — လူထုစိန္၀င္း

“ စာေကာင္းေတြေရးႏိုင္ဖို႔ အေတြ႔အႀကံဳနဲ႔ အတတ္ပညာက အဓိကက်သလား”

စာေပ၀ါသနာပါတဲ့ လူငယ္ေလးေတြ ေမးေလ့ရွိတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ “အတတ္ပညာ ျပည့္စံုရင္၊ အေတြ႔အႀကံဳ ႂကြယ္၀ရင္ ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ခ်က္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး”

ဒီေမးခြန္းမ်ဳိးကို အဲဒီလိုပဲ ခပ္တိုတို ေျဖျဖစ္ပါတယ္။

“မရွိမျဖစ္ လိုအပ္တာ ဘာလဲ”

“ထက္သန္မႈ ျဖစ္တယ္”

စိတ္အားထက္သန္မႈဟာ အလုပ္တစ္ခုခုကို ေဇာက္ခ်လုပ္ဖို႔ အဓိက အက်ဆံုးလိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ စာေရးဖို႔သာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္ေနရာမွာျဖစ္ျဖစ္ မရွိမျဖစ္ကို လိုအပ္ပါတယ္။ စိတ္အားထက္သန္မႈ မရွိရင္ ဘယ္အလုပ္မွ စြဲစြဲၿမဲၿမဲ ေရရွည္ေဇာက္ခ် မလုပ္ႏိုင္ပါဘူး။ ေအာင္ျမင္မႈလည္း မရႏိုင္ပါဘူး။ ၀ါသနာႀကီးမႈက ပိုၿပီးအဓိက မက်ဘူးလားလို႔ ထင္စရာရွိပါတယ္။ ၀ါသနာလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ ၀ါသနာမပါဘဲနဲ႔ေတာ့ ဘာမွ လုပ္လို႔ မရႏိုင္ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ စာေရးတဲ့အလုပ္လို အလုပ္မ်ဳိးကို ၀ါသနာမပါဘဲ လုပ္လို႔မရပါဘူး။ စာေရးခ်င္တယ္ဆိုကတည္းက စာေပ၀ါသနာပါလို႔သာျဖစ္တာေၾကာင့္ ထည့္မေျပာေတာ့တာပါ။ ဒါေပမဲ့ ၀ါသနာပါရံုသက္သက္နဲ႔ စာမေရးျဖစ္ပါဘူး။ စာေရးခ်င္စိတ္ ထက္ထက္သန္သန္ႀကီး ရွိမွ ေရးျဖစ္ပါတယ္။ ေရးႏိုင္ပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္ထိ ထက္သန္ရမလဲဆိုရင္ မလုပ္ရရင္ မေနႏိုင္ေလာက္ေအာင္ကို ထက္သန္ျပင္းျပရပါမယ္။ ၀ါသနာပါရံုနဲ႔ စာေကာင္းထြက္မလာပါဘူး။ တအားကို ထက္သန္ျပင္းျပေနမွ စာေကာင္းေတြ ထြက္လာႏိုင္ပါတယ္။ သာဓကအေနနဲ႔ နာမည္ေက်ာ္ စာေရးဆရာႀကီးေတြနဲ႔ သူတို႔ေရးခဲ့တဲ့ စာေတြ၊ ကဗ်ာေတြကို ျပန္ၾကည့္ပါလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမႀကီးေတြရဲ႕ စာေကာင္း၊ ကဗ်ာေကာင္းေတြဟာ အမ်ားအားျဖင့္ စိတ္အားထက္သန္မႈအား အႀကီးဆံုး ငယ္ရြယ္ႏုပ်ဳိစဥ္က ေရးခဲ့တာေတြသာ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ႕ “ပိေတာက္ပန္း”ကဗ်ာ၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္ရဲ႕ “သေျပညဳိ”၊ “ပ်ဥ္းမငုတ္တို”ကဗ်ာေတြ၊ ဆရာဒဂုန္တာရာရဲ႕ “တဟီတီ”ကဗ်ာ၊ “ေမ”၀တၳဳ၊ ဆရာမၾကည္ေအးရဲ႕ “ႏြမ္းလ်အိမ္ျပန္” ၀တၳဳနဲ႔ ကဗ်ာေတြကို ၾကည့္ပါ။ အားလံုးဟာ ငယ္ရြယ္ႏုပ်ဳိစဥ္က ေရးခဲ့ၾကတာခ်ည္းျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ငယ္တုန္းဆိုေတာ့ စိတ္အားထက္သန္မႈ အားေကာင္းတယ္ေလ။ ထက္သန္မႈရွိမွ ထက္ျမက္ပါတယ္။ ထက္ျမက္မွ စူးရွပါတယ္။ စူးရွမွ ထိေရာက္ပါတယ္။ ႁခြင္းခ်က္အေနနဲ႔ အသက္အရြယ္ ႀကီးရင့္လာခ်ိန္မွာေရးတဲ့ ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ႕ “ေဗဒါလမ္း”ကဗ်ာမ်ဳိးေတြ မရွိမဟုတ္ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ နည္းပါတယ္။ ေျပာစမွတ္ျဖစ္က်န္ရစ္တဲ့ စာမွန္သမွ် ဆရာ၊ ဆရာမေတြ ငယ္ရြယ္ႏုပ်ဳိစဥ္ ထက္သန္မႈ အားေကာင္းေနခ်ိန္က ေရးခဲ့တာခ်ည္းပါပဲ။ ဆရာမေဒၚခင္ေဆြဦးရဲ႕ အေကာင္းဆံုးလက္ရာ “ဒို႔တိုင္းဌာနီ”ကို ေရးတဲ့အခ်ိန္က ဆရာမဟာ လူငယ္ဘ၀ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဂ်ဴးရဲ႕ အေကာင္းဆံုးလက္ရာ “အမွတ္တရ”ဟာလည္း ဂ်ဴးရဲ႕ ပထမဆံုးလံုးခ်င္း၀တၳဳရွည္ပဲ မဟုတ္လား။ ဂ်ဴးဟာ ၀တၳဳရွည္ထက္ ၀တၳဳတိုေရး ပိုေကာင္းသူပါ။ ခပ္ငယ္ငယ္ကေရးတဲ့ ၀တၳဳတိုေတြ စုထုတ္တဲ့ ၀တၳဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္ ဖတ္ၾကည့္ပါ။ ေနာက္ ပီမိုးနင္းေရးတဲ့ ၀တၳဳတိုေတြဟာ ငယ္စဥ္လက္ရာေတြကို ေက်ာ္လြန္မသြားဘူးဆိုတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။

ထက္သန္မႈဆိုတာ ငယ္ရြယ္ႏုပ်ဳိစဥ္ကာလမွာသာ ရွိႏိုင္တာမ်ဳိးပါ။ အသက္ႀကီးလာတာနဲ႔အမွ် ထက္သန္မႈ ေလ်ာ့က်သြားေလ့ ရွိပါတယ္။ ထက္သန္မႈေလ်ာ့က်သြားေတာ့ ထက္ျမက္စူးရွမႈလည္း နည္းပါးသြားပါတယ္။ လူဆိုတာ အေတြ႔အႀကဳံေတြမ်ားလာတာနဲ႔အမွ် ျပတ္သားမႈေလ်ာ့ပါးၿပီး ဆင္ျခင္တံုတရား ႀကီးမားလာေလ့ရွိပါတယ္။ ဆင္ျခင္တံုတရားႀကီးမားေတာ့ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ လုပ္သင့္ရဲ႕လား၊ လုပ္လို႔ေကာင္းပါ့မလား စတဲ့ ေတြးဆမႈေတြလည္း မ်ားလာပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေတာ္ရံုနဲ႔ အလုပ္မျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။

ျမန္မာစာေပေလာကကိုၾကည့္ရင္ ဖန္ဆင္းမႈ(Create)လုပ္ရတဲ့ ရသစာေပမ်ဳိးကို ဆရာႀကီး၊ ဆရာမႀကီးေတြ ႏုပ်ဳိငယ္ရြယ္စဥ္က လုပ္ခဲ့တာမ်ားၿပီး အသက္ႀကီးရင့္လာေတာ့ ရသထက္ သုတဘက္ကို ပိုၿပီးမ်ားသြားတာကို သတိျပဳမိၾကမွာပါ။ သုတစာေပဟာ ရသစာေပေလာက္ မေကာင္းဘူးလို႔ ဆိုလိုတာမဟုတ္ေၾကာင္း သတိျပဳေစခ်င္ပါတယ္။ သုတစာေပလည္း လိုအပ္ပါတယ္။ လူငယ္ေတြက ၀တၳဳေရးတာ၊ ကဗ်ာေရးတာ ပိုၿပီးအားသန္ေလ့ရွိတာေၾကာင့္ သူတို႔ေမးတဲ့ေမးခြန္းဟာ ရသစာေပေရးသားတာကို ရည္ရြယ္တာလို႔ ယူဆတဲ့အတြက္ ဖန္ဆင္းမႈရသစာေပ အေရးအသားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာတာပါ။ သုတစာေပအတြက္ဆိုရင္ေတာ့ အေတြ႔အႀကဳံက အဓိကက်ပါတယ္။

ကဗ်ာ၊ ၀တၳဳ စတဲ့ ဖန္ဆင္းမႈရသစာေပမွာေတာ့ အေတြ႔အႀကံဳထက္ ထက္သန္မႈက ပိုၿပီးလိုအပ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုထက္သန္မႈမ်ဳိးလဲလို႔ ေမးလာခဲ့ရင္ အေၾကာင္းကိစၥတစ္ခု၊ အရာ၀တၳဳတစ္ခုကို ေတြ႔လိုက္၊ ျမင္လိုက္ရတဲ့ခဏမွာ မွတ္သားမထားဘဲ မေနႏိုင္ေလာက္ေအာင္ကို ထက္သန္ျပင္းျပတဲ့စိတ္မ်ဳိး ေပၚလာတာ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ္ျမင္တဲ့၊ေတြ႔တဲ့အတိုင္း တျခားသူမ်ားကိုပါ သိေစခ်င္လြန္းတဲ့စိတ္ ထက္သန္ျပင္းျပတာမ်ား ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ဒီ ဒုတိယထက္သန္မႈကို “ေစတနာ”လို႔ သတ္မွတ္ရင္လည္း ရႏိုင္လိမ့္မယ္ထင္ပါတယ္။ ကိုယ္လို သိေစခ်င္၊ ျမင္ေစခ်င္၊ ခံစားေစခ်င္တဲ့ ေစတနာမ်ဳိးပါ။

ထက္သန္မႈအသီးသီးမွာ ဒီ“ေစတနာ” ထက္သန္မႈက အေရးႀကီးဆံုးျဖစ္ပါတယ္။ ၀ါသနာပါရင္ အတတ္ပညာက ေလ့လာသင္ယူလို႔ ရပါတယ္။ “ေစတနာ”ကို သင္ယူလို႔ မရပါဘူး။ အေတြ႔အႀကံဳေၾကာင့္လည္း “ေစတနာ”ျဖစ္မလာပါဘူး။ ေစတနာဆိုတာကေတာ့ ေမြးရာပါဇာတိစိတ္မ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေစတနာမရွိဘဲ၊ ပါမလာဘဲနဲ႔ စာေရးဆရာေကာင္း ျဖစ္မလာႏိုင္ပါဘူး။ ၀ါသနာနဲ႔ အတတ္ပညာရွိရင္ စာေရးေကာင္းျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ “ေစတနာ” မရွိဘဲနဲ႔ စာေကာင္းေရးတဲ့ စာေရးဆရာေကာင္း ဘယ္ေတာ့မွ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။

စာေပေလာကမွာ ျမန္မာကို ၾကည့္ၾကည့္၊ ကမာၻကိုၾကည့္ၾကည့္ စာေရးေကာင္းသူေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ “စာေရးဆရာေကာင္း” ရွားပါတယ္။ စာေရးဆရာေကာင္းမ်ားေရးတဲ့ “စာေကာင္း”ေတြသာ စာေပသမိုင္းမွာ မွတ္တမ္းတင္ခံရတာပါ။ ကမာၻမွာ “စာေကာင္း”လို႔ သတ္မွတ္ခံရတဲ့ ဘယ္စာေပအမ်ဳိးအစားကိုပဲ ၾကည့္ၾကည့္ “ေစတနာ”တစ္ခုခုနဲ႔ ေရးသားတဲ့ စာ၊ ကဗ်ာေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။

“ေစတနာ”ဆိုတာ သင္ယူလို႔ရတဲ့အရာလည္း မဟုတ္၊ အေတြ႔အႀကံဳက ေပါက္ဖြားလာတာလည္း မဟုတ္တဲ့အတြက္ အတတ္ပညာနဲ႔ အေတြ႔အႀကံဳ ႂကြယ္ႂကြယ္၀၀ မရွိလည္း “စာေကာင္းေပမြန္”ေရးတဲ့ စာေရးဆရာျဖစ္ႏိုင္စြမ္းပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အသက္ ဘယ္ေလာက္ပင္ငယ္ငယ္ စာေကာင္းေရးတဲ့ စာေရးဆရာေကာင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အသက္ႀကီးလို႔ အေတြ႔အႀကံဳ ႂကြယ္၀ေကာင္း ႂကြယ္၀ႏိုင္ပါတယ္။ အတတ္ပညာ ျပည့္၀ေကာင္း ျပည့္၀ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ “ေစတနာ”ဆိုတဲ့အရာ မရွိဘဲနဲ႔ေတာ့ စာေရးဆရာေကာင္း မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ အသက္အရြယ္ငယ္လို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အားမလိုအားမရ မျဖစ္ပါနဲ႔။ “ေစတနာ”ဆိုတဲ့ စိတ္ေလးတစ္ခုရိွရင္ အသက္ ဘယ္ေလာက္ငယ္ငယ္ စာေကာင္းေတြေရးတဲ့ စာေရးဆရာေကာင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။

၂၀၀၆ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္ ၂၂။

No comments: