Saturday, July 31, 2010

သမီးထံသို႔ေပးစားမ်ား(၃)

ေရးသားသူ — ေမာင္ဘေမာင္(ဘုန္းစုိး)
သမီးေရ
ၿပီးခဲ့တဲ့အပတ္က ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္ဖို႔ လုိအပ္ခ်က္နဲ႔ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္တားျမစ္ထားတဲ့ အေျခခံ ငါးပါးသီလအေၾကာင္းေျပာခဲ့တယ္ေနာ္။ ဒီေနရာမွာ ဗုဒၶဘာသာဆိုတာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာကိုဆိုလိုတာေနာ္၊ ေထရ၀ါဒဆိုတာ ဘုရားရွင္ေဟာၾကားတဲ့တရားေတာ္ေတြကို ျပင္ဆင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ ႏုတ္ပယ္ျခင္းမရွိပဲ အမွားအယြင္းမရွိရေအာင္ သံဂါယနာ အဆင့္ဆင့္တင္ၿပီး သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္မ်ား လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ေဆာင္လာတဲ့ ဗုဒၶတရားေတာ္ အဆုံးအမအတိုင္း လိုက္နာက်င့္သုံးတဲ့ ၀ါဒကို ရည္ညြန္းတာျဖစ္တယ္။
ေထရ၀ါဒရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို ဗုဒၶေဒသနာေတာ္ ေ၀ါဟာရအဘိဓာန္က်မ္းမွာ “မေထအဆက္ဆက္တို႔ မေပ်ာက္မပ်က္ရေအာင္ ေဆာင္ထားအပ္ေသာ ထိန္းသိမ္းအပ္ေသာ ဘုရားစကားေတာ္ အယူစကားအစဥ္” “ အရွင္မဟာကႆပအစရွိေသာ မေထရ္အဆက္ဆက္တုိ႔ မူရင္းမပ်က္ သံဂါယနာတင္လ်က္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားအပ္ေသာ ဘုရားစကားပါဠိေတာ္အတိုင္း က်င့္ႀကံေနထိုင္ေသာ အယူ၀ါဒကို ေထရ၀ါဒ ဟု ေခၚသည္ “ ဒီလိုဖြင့္ျပထားတယ္။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္ကို သက္၀င္ယုံၾကည္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အစစ္ျဖစ္ဖို႔ စံျပဳသတ္မွတ္ထားတဲ့မူ- ၅ခ်က္ ရွိေသးတယ္သမီး။ ဒါေတြကေတာ့…
(၁) ယုံၾကည္မႈ သဒၵါတရား ရွိရမည္။
(၂) ေစာင့္ထိန္းမႈ သီလ ရွိရမည္။
(၃) ေကာတုဟလမဂၤလာကို မယုံၾကည္ရ။
(၄) ကံကိုသာ ယုံၾကည္သူ ျဖစ္ရမည္။
(၅) သာသနာေတာ္ ျပင္ပကိုးကြယ္မႈကို မရွာမွီးရ။ တို႔ပဲျဖစ္တယ္။

ယုံၾကည္မႈသဒၵါတရားဆိုတာက ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃ တို႔အေပၚမွာအျပည့္အ၀ယုံၾကည္သူကိုဆိုလိုတယ္။
ေစာင့္ထိန္းမႈ သီလဆိုတာကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာကသတ္မွတ္ထားတဲ့ ကိုယ္က်င့္သီလကို ေစာင့္ထိန္းသူျဖစ္ရမယ္။(ငါးပါး၊ ရွစ္ပါး၊ ၁၀ပါး)စသျဖင့္ေပါ့။
ေကာတုဟလမဂၤလာဆိုတာ ရက္ရာဇာ၊ ျပႆဒါး၊ ေနၾကတ္၊ လၾကတ္၊ စတဲ့စိတ္ကူးယဥ္အေတြးေတြနဲ႔ ယုံၾကည္ေနၾကတာကို ဆိုလိုတယ္။
ကံကိုသာယုံၾကည္ျခင္းဆိုတာကေတာ့ ဒသ၀တၳဳက ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိအျမင္နဲ႔ ျပည့္စုံရမယ္။ မိမိရဲ႕ကံနဲ႔ ကံရဲ႕အက်ဳိးဆက္ကိုသာ ယုံၾကည္ရမယ္။ အျခားယုံၾကည္မႈမ်ားကို မယုံၾကည္ရလို႔ ဆိုလိုတယ္။
သာသနာေတာ္မွအပျဖစ္တဲ့ ကိုးကြယ္မႈေတြ၊ သာသနာ့ျပင္ပက အလွဴခံပုဂၢဳိလ္ေတြကို ရွာေဖြၿပီး မဆည္းကပ္ရဘူး။ နတ္၊ သၾကား၊ ျဗဟၼာ၊ ၿဂိဳလ္နတ္၊ ထြက္ရပ္ေပါက္၊ ဘိုးေတာ္၊ မယ္ေတာ္၊ ၀ိဇၨာ စတဲ့ သာသနာ့ျပင္ပကိုးကြယ္မႈေတြကို ေရွာင္ရမယ္လို႔ ဆိုလိုတာျဖစ္တယ္။

ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ဦးအေနနဲ႔ အထက္က မူ-၅ခ်က္နဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ မေနႏိုင္ေသးဘူး ဆိုရင္ေတာ့ ဗုဒၶအလိုက် ဂုဏ္ေျမာက္တဲ့ ဥပသကာ(ေယာက်ၤား)၊ ဥပါသိကာ(မိန္းမ) အစစ္ျဖစ္ၿပီလို႔ ေျပာလို႔မရေသးတာ ေသခ်ာတယ္။

ျမတ္ဗုဒၶက ဘာသာအယူ၀ါဒတစ္ခုကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ စံျပဳစရာ ေဒသနာတစ္ပုဒ္ကိုလည္း ကာလမသုတ္မွာ ေဟာေတာ္မူခဲ့တယ္။
ဗုဒၶဘုရားလက္ထက္က ဘာသာ၀ါဒကို ထူေထာင္ေနၾကတဲ့ ဂုိဏ္းဆရာႀကီးေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား ေပၚေပါက္ေနတယ္။ ဒီဆရာႀကီးေတြက သူတို႔ရဲ႕တရားသာ အမွန္ျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး ေႂကြးေၾကာ္ေအာ္ဟစ္ ေဟာာေျပာေနၾကတယ္။ အိႏၵိယျပည္သူေတြအေနနဲ႔ ၀ါဒေတြၾကားမွာ ဗ်ာမ်ားေနရသူေတြလည္းရွိေနတယ္။ ဘယ္၀ါဒက မွန္တယ္/မွားတယ္ဆိုတာကို ေ၀ခဲြမရျဖစ္ေနၾကရတယ္။ အဲ့ဒီအထဲမွာ ေကသမုတၱနိဂုံးရြာသား ကာလာမမင္းသားတို႔လည္း ပါ၀င္တယ္။ ဒီေတာ့ကာလမမင္းသားတို႔က ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို “ ျမတ္စြာဘုရား၊ ေကသမုတၱနိဂုံးရြာသို႔ ေရာက္ရွိလာၾကသည့္ ရဟန္း၊ ပုဏၰား၊ ဂုိဏ္းဆရာမ်ားက မိမိတို႔၏ အယူ၀ါဒသာမွန္သည္။ အျခားအယူ၀ါဒမ်ား မွားသည္ဟု ႐ႈတ္ခ်ကဲ့ရဲ႕ၿပီး ေျပာဆိုၾကပါသည္။ တပည့္ေတာ္တို႔မွာ ဘယ္အယူ၀ါဒက အမွန္ျဖစ္သည္ဟု မေ၀ခဲြႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေနရပါသည္။ အယူ၀ါဒေတြအေပၚမွာ သံသယျဖစ္ေနရပါသည္ဘုရား၊ ၀ါဒမွန္ရမည့္နည္းလမ္းကို ေဟာျပေတာ္မူပါဘုရား။ ” လို႔ေလွ်ာက္ထားတယ္။ ဒီအခါ ဗုဒၶဘုရားရွင္က အယူ၀ါဒေရးရာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး စံထားစရာ ေဒသနာ၁၀- ခ်က္ကို ေဟာျပေတာ္မူတယ္။

“ အုိ-ကာလာမမင္းသားတို႔၊ သင္တို႔သည္ အယူ၀ါဒတစ္ရပ္ကို …
(၁) တစ္ဆင့္စကား ၾကားရုံျဖင့္လည္း လက္မခံၾကႏွင့္၊
(၂) ေဘးဘိုးစဥ္လာ အယူ၀ါဒျဖစ္၍လည္း လက္မခံၾကႏွင့္၊
(၃) ‘ဒီအရာက ဒီလိုျဖစ္သတဲ့’ ဟူေသာ ေကာလာဟလစကားကိုလည္း လက္မခံၾကႏွင့္၊
(၄) မိမိတို႔ ေလ့လာထားေသာ က်မ္းစာႏွင့္ ညီၫြတ္သည္ဟူ၍လည္း လက္မခံၾကႏွင့္၊
(၅) မိမိတို႔ ေတြးေခၚႀကံဆမႈႏွင့္ ကိုက္ညီရုံမွ်ျဖစ္လည္း လက္မခံၾကႏွင့္၊
(၆) ‘ဒီအရာက ယုတ္တၱိရွိသည္’ဟု နည္းမွွီေထာက္ဆ၍ ရရုံမွ်ျဖင့္လည္း လက္မခံၾကႏွင့္၊
(၇) ‘ဒီအရာဟာ မွန္ကန္ၿပီ’ဟု မိမိဘာသာ ဆင္ျခင္သုံးသပ္၍ ရရုံမွ်ျဖင့္လည္း လက္မခံၾကႏွင့္၊
(၈) မိမိတို႔ စဥ္းစားေတြးႀကံ လက္ခံထားေသာ အယူ၀ါဒႏွင့္ ကိုက္ညီၿပီဟူ၍လည္း လက္မခံၾကႏွင့္၊
(၉) မိမိတို႔ ယုံၾကည္ထုိက္ေသာ ပုဂၢဳိလ္ႀကီးက ေျပာေသာစကားျဖစ္၍လည္း လက္မခံၾကႏွင့္၊
(၁၀) မိမိတို႔ ေလးစားေသာ ဆရာသမား၏ စကားျဖစ္၍လည္း လက္မခံၾကႏွင့္။ ”
ဆိုၿပီးၫႊန္ျပေတာ္မူတယ္။

ဒီအခ်က္ေတြကို ေထာက္ရႈျခင္းအားျဖင့္ ဗုဒၶဘုရားက လူမႈအက်ဳိးတရားကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မဲ့ သစၥာ၀ါဒကိုရရွိဖို႔အတြက္ ဥာဏခ်ိန္ခြင္မွာတင္ၿပီး ဆုံးျဖတ္ခိုင္းထားတာျဖစ္တယ္။ ဗုဒၶဘုရားက ကိုယ္တိုင္ လက္ေတြ႔စမ္းသပ္ရမဲ့ ေဒသနာဓမၼကိုလည္း ဆက္ၿပီးေဟာျပေတာ္မူတယ္။
“ အို…ကာလာမမင္းသားတို႔၊ သင္တို႔သည္ ‘ ဒီတရားကမေကာင္းမႈအကုသိုလ္တရားပဲ၊ ဒီတရားက အျပစ္ရွိတဲ့ တရားျဖစ္တယ္၊ ပညာရွိတို႔ကဲ့ရဲ႕အပ္တဲ့တရားျဖစ္တယ္။ ဒီတရားကိုက်င့္သုံးရင္ အက်ဳိးမဲ့ျဖစ္မယ္၊ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေစမယ္’ ဟု သင္တို႔ကိုယ္တိုင္ သိရွိလာမည္ဆိုလွ်င္ ထုိတရားကိုဖယ္ရွားၾကရမည္။ ”
“ သင္တို႔ကုိယ္တိုင္ ဤအရာသည္ကုသိုလ္ျဖစ္၏။ ေကာင္း၏။ မိမိကိုေသာ္လည္း၊ သူတစ္ပါးကိုေသာ္ လည္းေကာင္း အက်င့္သီလ တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးျခင္းငွာျဖစ္၏။ အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္၏။ ဆင္ျခင္တုံတရားႏွင့္လည္း ကိုက္ညီ၏။ ပညာရွိတို႔ ခ်ီးမြမ္းျခင္းငွာလည္းျဖစ္၏။ ထုိသုိ႔ျဖစ္မူကား ထုိအရာကိုသာ အမွန္လို႔လက္ခံရမယ္လို႔ ၫႊန္ျပေတာ္မူခဲ့တယ္။ ”
ဒီတရားေတြအရ ဗုဒၶ၀ါဒဆိုတာ ဆင္ျခင္တုံတရားပဓာန၀ါဒျဖစ္တယ္၊ ဒီမိုကေရစီနဲ႔လူ႔အခြင့္အေရးကို လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း၂၅၀၀ေက်ာ္ ကတည္းက က်င့္သုံးခဲ့တယ္ဆိုတာ ထင္ရွားတယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ ဘာသာ လည္းျဖစ္တယ္။
ဗုဒၶေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြ၊ ဗုဒၵလမ္းစဥ္ကိုမေျပာခင္ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ သေဘာတရားေတြကိုလည္း သိထားသင့္ေသးတယ္။

ဗုဒၶဘာသာက ဘယ္သူ႔ကိုမွ တျခားဘာသာေတြမွာ ေဟာၾကားထားတဲ့ တရားေတြကို မေလ့လာရဘူးလို႔ မတားဆီးဘူး။ မတားရုံတင္မက ျမတ္ဗုဒၶက တျခားဘာသာေတြရဲ႕ သင္ၾကားခ်က္ေတြ ေဒသနာေတြကို ေလ့လာၿပီး သူ႔ဘာသာမွာေဟာၾကားထားတဲ့ တရားေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာပါလို႔ေတာင္ အားေပးပါေသးတယ္။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားက တျခားဘာသာစာေပထဲမွာ ယုတၱိရွိတဲ့တရားေတြ ပညာပါတဲ့ သင္ၾကားခ်က္ေတြပါလို႔ရွိရင္ အဲ့ဒီတရားေတြကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြအေနနဲ႔ လြတ္လပ္စြာ ေလ့လာဆည္းပူး ႏိုင္တယ္လို႔ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားက ဘာသာေရးဟာ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်င္ပိုင္ခြင့္အေပၚမွာ တည္ရွိေစရမယ္လို႔ သေဘာထားေတာ္မူတယ္။ ဘာသာေရးဟာ အစိုးရမင္းမ်ားခ်မွတ္တဲ့ ဥပေဒမဟုတ္ဘူး။ ဒါက ဥာဏ္ပညာနဲ႔တိုင္းထြာၿပီးမွ လက္ခံႏိုင္တဲ့ ကိုယ္က်င့္သီလ စည္းကမ္းနည္းလမ္းေတြပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆေတာ္မူတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအတြက္မွာေတာ့ ဘာသာေရးမူ၀ါဒ သေဘာထားေတြ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြဟာ ထာ၀ရဘုရားဆီကက်လာတဲ့ ေကာင္းကင္က်တရားေတြလည္းမဟုတ္။ လူေတြလုပ္ထားတဲ့ တရားဥပေဒေတြလည္းမဟုတ္ၾကဘူး။ ဒါက သဘာ၀ဥပေဒသေတြ ေလာက၀ဇၨတရားေတြပဲ ျဖစ္တယ္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ တျခားဘာသာ၀င္ေတြကို ေလာကီစည္းစိမ္ခ်မ္းသာေတြကို ရေအာင္ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ မိမိတို႔ဘာသာထဲကို၀င္လာေအာင္ ဘယ္ေတာ့မွမလုပ္ပါဘူး။ ဆင္းရဲတာတို႔၊ နာမက်န္း ျဖစ္တာတို႔၊ စာမတတ္တာတို႔၊ မသိနားမလည္တာတို႔ကို အျမတ္ထုတ္ေခါင္းပုံျဖတ္ၿပီး ဗုဒၶဘာ၀င္လူဦးေရ တိုးပြားလာေအာင္လည္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ ဘယ္ေတာ့မွမလုပ္ဘူး။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားက သူ႔ထံမွာ ဥပသကာအျဖစ္ ခံယူခ်င္တဲ့ အရိပ္အေရာင္ျပလာတဲ့လူကို ေတြ႔ရင္ေတာင္မွ မိမိရဲ႕ေဒသနာေတာ္ေတြကို အရင္စလို လက္ခံျခင္းမျပဳဖို႔ ဆုံးမေတာ္မူတယ္။ ဒီလူေတြကို ျမတ္ဗုဒၶက ဂရုတစိုက္စဥ္းစားၾကဖို႔ အခ်ိန္ေပးတယ္။ ျပီးမွ ဒီဘာသာကိုကိုးကြယ္လို႔ လက္ေတြ႔အက်ဳိးရွိ /မရွိကို ဆုံးျဖတ္ဖို႔ခိုင္းေတာ္မူတယ္။
ဗုဒၶဘာသာက အျပင္ပန္းအားျဖင့္ ပူေဇာ္သကၠာရတို႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ပါလို႔ ပါးစပ္ေျပာခံယူတာတို႔ဟာ မဂ္ဥာဏ္ဖိုလ္ဥာဏ္၊ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳေရးကိစၥမွာ လုံေလာက္ျခင္းမရွိဘူးလို႔ သေဘာထားတယ္။ ဒီသေဘာအရၾကည့္ရင္ ငါဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္ၿပီလို႔ ေျပာရုံသက္သက္ကျဖင့္ ဘာမွအဓိပၸာယ္မရွိတာ ထင္ရွားတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အစစ္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ လူေတြက ကိုယ့္ကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္လို႔ ေျပာတာ မေျပာတာဟာ ဘာမွအေရးႀကီးတဲ့ကိစၥမဟုတ္ဘူး။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္းသိတာက ဗုဒၶဘာသာဟာ နာမည္ခံတာမဟုတ္ဘဲ ပြားမ်ားအားထုတ္ျခင္းအားျဖင့္သာ သစၥာဥာဏ္ရွိၿပီး ဘုရားေဟာတဲ့ နိဗၺာန္ပန္းတိုင္ကုိ ေရာက္ႏိုင္တယ္ဆိုတာပဲ ျဖစ္တယ္။ လြတ္လပ္ခြင့္ရွိတဲ့သေဘာေျပာရင္းနဲ႔ တခါတည္း သစၥာေလးပါး ေရာက္သြားေတာ့မယ္၊ ခဏထားဦး အစျပန္ေကာက္ၾကဦးစို႔။
ေကာင္းၿပီ, ေရွ႕မွာေျပာခဲ့တဲ့ ကာလာမေဒသနာအရဆိုရင္ ေကာင္းမႈ/မေကာင္းမႈသေဘာကိုလည္း ခဲြျခားနားလည္ထားရလိမ့္မယ္။ ျမတ္ဗုဒၶက “သုစရုိက္တရား၁၀ပါးနဲ႔ ဒုစရုိက္တရား၁၀ပါး” ကို ေဟာေဖာ္ၫႊန္ျပခဲ့တယ္။ ဒီအေၾကာင္း ေရွ႔အပတ္မွဆက္ၾကရေအာင္၊ ဒီတပတ္ေတာ့နားၾကဦးစို႔။ ။

၂၀၁၀ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ(၂၈)ရက္၊ နံနက္ ၁၁နာရီ၃၅မိနစ္။

No comments: