Thursday, May 7, 2009

လြယ္အိတ္ေလး

(၁)

တေလာက ျမန္မာျပည္ ျပန္ေတာ့မည့္ သူငယ္ခ်င္းတေယာက္က က်ေနာ့္ကို လာႏႈတ္ဆက္ပါသည္။ ေကာ္ဖီဆိုင္ကေလး တခုတြင္ ထိုင္ၾကရင္း သူက က်ေနာ့္ကို လြယ္အိတ္ေလးတခု အမွတ္တရ လက္ေဆာင္ ေပးပါသည္။ ခ်င္းအမ်ိဳးသား ျဖစ္ေသာ သူငယ္ခ်င္းက `ဒါ ခ်င္း႐ိုးရာ လြယ္အိတ္ပါ´ ဟု ေျပာသည္။

က်ေနာ္က လြယ္အိတ္ေလးကို ထုတ္၍ တယုတယ ၾကည့္မိသည္။ အနီေရာင္ေပၚတြင္ လိေမၼာ္ေရာင္ ပန္းေရာင္တို႔ျဖင့္ မန္က်ည္းကြက္ဆင္ ေဖာက္ထားေသာ လြယ္အိတ္ေလးမွာ ေတာက္ေတာက္ပပ ႂကြႂကြရြရြ ရွိလွသည္။ အျဖဴ အစိမ္း အျပာ ကြက္တုံးေလးမ်ား ေဒါင့္ျဖတ္လိုင္းေလးမ်ားႏွင့္ အႏုစိတ္ထားပုံမွာ အဆင္အေသြး စိုေျပလွပသည္။ ခ်ဳပ္လုပ္ထားပုံကလည္း သပ္ယပ္သည္။ အတြင္းဖက္က ပိတ္ပါးေလး တထပ္ပင္ ခံထားလိုက္ေသးသည္။ ၾကည္ႏူးပီတိျဖင့္ ၾကည့္မိေသာ က်ေနာ့္ မ်က္လုံးထဲတြင္ လြယ္အိတ္ကေလးက ပန္းခ်ီကားတခ်ပ္ႏွယ္။ ႏွစ္သက္ျမတ္ႏိုးဖြယ္။ ခင္မင္ျခင္း ေလးစားျခင္း အသိအမွတ္ျပဳျခင္းတို႔ျဖင့္ ျပည့္လွ်ံေနသည့္ လြယ္အိတ္ေလးကို ၾကည့္ရင္း က်ေနာ္ သူ႔ကို ေမးခြန္းတခု ေမးလိုက္သည္။

``ခင္ဗ်ား ဒါကို ခ်င္း႐ိုးရာ လြယ္အိတ္ အစစ္လို႔ ေျပာႏိုင္သလား။´´

သူ ႐ုတ္တရက္ ေၾကာင္သြားၿပီး ဘာျဖစ္လို႔လဲဟု ျပန္ေမးသည္။

``အဆင္အေသြး ဒီဇိုင္းကေတာ့ ခ်င္း႐ိုးရာ ဆုိတာ သိသာပါတယ္။ လြယ္အိတ္ပုံစံ အခ်ိဳးအစားနဲ႔ ရက္လုပ္ပုံေတြက ႐ိုးရာအတိုင္းပဲလား၊ ေခတ္ဟန္ ေခတ္နည္းလားလို႔ သိခ်င္လို႔ပါ။´´

``က်ေနာ္ အဲသေလာက္ေတာ့ မသိဘူးဗ်။ က်ေနာ္တို႔ ႐ိုးရာပစၥည္းေတြက ေစ်းႀကီးတယ္။ ရွားတယ္။ ဒါကို အလြယ္တကူ ၀ယ္လို႔ မရဘူး။ ေနရာတိုင္းမွာ တင္ေရာင္းတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။ ႐ိုးရာပစၥည္းဆိုင္ေတြမွာ တကူးတက သြား၀ယ္ရတာ။ အခုေတာ့ ဒါေတြကိုပဲ ႐ိုးရာပစၥည္းအျဖစ္ သုံးေနၾကတာပါပဲ။ ခင္ဗ်ား ဘာေျပာခ်င္တာ ရွိလို႔လဲ´´ ဟု ေျဖလည္းေျဖ ေမးလည္းေမးပါသည္။

က်ေနာ္က ``ဒီလိုပါ။ က်ေနာ္တို႔ ၾကားေနက်က ကခ်င္လြယ္အိတ္ ကိုးဗ်။ အခု ခ်င္းလြယ္အိတ္ ဆိုေတာ့ ျဗဳန္းခနဲ နားထဲ ဆန္းသလို ျဖစ္သြားတယ္။ လြယ္အိတ္ေတြမွာ အဆင္အေသြး ကြဲျပားသလို အရြယ္အစားနဲ႔ ခ်ဳပ္ပုံဟန္ပန္လည္း မတူၾကဘူးဗ်။ ဥပမာ ရွမ္းလြယ္အိတ္ဆိုရင္ ေအာက္က ပန္းပြား မပါဘူးဗ်ာ။ ကရင္လြယ္အိတ္ဆိုရင္ ႀကိဳးရွည္တယ္။ အဲသလိုပဲ ခ်င္းလြယ္အိတ္မွာေကာ ကိုယ္ပုိင္ဟန္ ရွိသလားလို႔ သိခ်င္တာပါ။´´ ဟု ရွင္းျပသည္။

သူငယ္ခ်င္းက တခ်က္စဥ္းစားၿပီး သူ ေသေသခ်ာခ်ာ မသိေၾကာင္း၊ အားလုံးကေတာ့ ဒီလိုပုံစံမ်ိဳးကိုပဲ ႐ိုးရာလြယ္အိတ္အျဖစ္ သုံးေနတာ ၾကာၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရက္ပုံခ်ဳပ္ပုံ ေတြကေတာ့ ေခတ္နည္းေခတ္ဟန္ပဲ လုပ္ၾကေတာ့မွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ျပန္ရွင္းျပပါသည္။

သူႏွင့္က်ေနာ္ လြယ္အိတ္အေၾကာင္း စကားဆက္မိၾကရာ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားတိုင္းတြင္ လြယ္အိတ္ကိုယ္စီ ရွိၾကၿပီး၊ မတူကြဲျပားသည့္ ပုံစံ အဆင္အေသြး အစုံအလင္ ရွိၾကေၾကာင္း၊ ခုေခတ္မွာေတာ့ ဘယ္သူ႔မူရယ္လို႔ ခြဲျခားေျပာဖို႔ပင္ ခက္လိမ့္မည္ ထင္ေၾကာင္း၊ ေသခ်ာသည္မွာ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားမ်ား အားလုံး လြယ္အိတ္ကို ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သုံးစြဲခဲ့ၾကေၾကာင္း စသျဖင့္ ေျပာျဖစ္ခဲ့ၾကပါသည္။


(၂)

က်ေနာ္၏ ပထမအရြယ္သည္ လြယ္အိတ္ႏွင့္ လက္ပြန္းတတီး ေနခဲ့ရေသာ ကာလမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာင္းသားဘ၀တြင္ ခ်ည္လြယ္အိတ္, ေယာလြယ္အိတ္, ကခ်င္လြယ္အိတ္, ကရင္လြယ္အိတ္ စသည္တို႔ကို အျမဲကိုင္ခဲ့ရသည္။ အမျဖစ္သူ ရက္လုပ္ေပးသည့္ ပိုးလြယ္အိတ္ သိုးေမြးလြယ္အိတ္ ပလတ္စတစ္ လြယ္အိတ္မ်ားကိုလည္း ကိုင္ခဲ့ရဖူးသည္။ ထူးထူးျခားျခား ကိုင္ခဲ့ရဖူးသည္မွာ ပလတ္စတစ္ ဇကာလြယ္အိတ္ ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က မဆလ ၀န္ႀကီးတပါး ႏိုင္ငံျခားသြား၍ သံဇကာ၀ယ္ရာတြင္ ပလတ္စတစ္ဇကာႏွင့္ မွား၀ယ္လာေသာ ပစၥည္းမ်ားဟု လူႀကီးမ်ားက ေျပာၾကပါသည္။ ဘာလုပ္ရမွန္းမသိ၍ အျပင္ထုတ္ေရာင္းရာ ေလလံဆြဲသူတို႔က အိတ္ခ်ဳပ္၍ ျပန္ေရာင္းၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ပလတ္စတစ္ဇကာ အစိမ္းေရာင္ အိတ္မ်ိဳးစုံအနက္ လြယ္အိတ္လည္း တပါး အပါအ၀င္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

က်ေနာ္တို႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္ေလာက္တြင္ လြယ္အိတ္ဆိုင္ႀကီးမ်ား ေပၚလာၿပီး လြယ္အိတ္ ေစ်းကြက္လည္း အေတာ္ႀကီးက်ယ္လာသည္ကို သတိထားမိပါသည္။ အမ်ိဳးအစားလည္း အေတာ္ စုံလင္လာသည္။ အေရာင္အေသြးလည္း ပိုမို မ်ားျပားလာသည္။ လြယ္အိတ္တြင္ အလွအပ အဆင္တန္ဆာမ်ားလည္း တပ္ဆင္လာၾကသည္။ ပန္းပြားမ်ား, ခ်ည္လုံးေလးမ်ား, အ႐ုပ္ကေလးမ်ား, ေခါင္းေလာင္း ျခဴလုံးေလးမ်ား အစုံအစုံ အပုံအပုံ ျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းသားႏွင့္ လြယ္အိတ္ ခြဲျခားမရသည့္ ကာလတြင္ လြယ္အိတ္ ဖက္ရွင္ေတြလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ေပၚလာခဲ့သည္ကို မွတ္မိေနသည္။ အေစာပိုင္းက လြယ္အိတ္ႀကိဳးကို မေက်ေအာင္ အျပားလိုက္ ပခုံးစြန္းမွာ တင္႐ုံေလး လြယ္သည္။ အခ်ိဳ႕က ေကာ္တင္၍ မီးပူတိုက္ထား တတ္ေသးသည္။ ေနာက္ေတာ့ ႀကိဳးရွည္ရွည္ကို အထုံးထုံးၿပီး လြယ္သည္။ အထုံးကို ပခုံးေပၚမွာ မထား၊ ေရွ႕ဖက္နားခပ္က်က်မွာ ထားသည္။ တခါ လြယ္အိတ္ေသးေသးကို ႀကိဳးအရွည္ႀကီးႏွင့္ ဒရြတ္တိုက္ လြယ္ၾကေသးသည္။ တဖန္ အိတ္ႀကီးႀကီးကို ႀကိဳးတုိတုိႏွင့္ လြယ္ၾကျပန္ေသးသည္။ အရြယ္ေရာက္သည့္ ေက်ာင္းသူေတြက လြယ္အိတ္ကို ပခုံးမွာလြယ္, လြယ္တဲ့ဖက္က လက္နဲ႔ စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ေလာက္ကို ကိုင္၍ ရင္မွာခ်ပ္ထားသည္ကပင္ ဖက္ရွင္တမ်ိဳး ျဖစ္ေတာ့သည္။ တခ်ိဳ႕က ထမင္းဘူးကို တည့္တည့္ေလးကိုင္၍ ေတာက္ဆတ္ေတာက္ဆတ္ ေလွ်ာက္ၾကသည္။

က်ေနာ္ ငယ္ငယ္က လြယ္အိတ္ကို စလြယ္သိုင္းရမွ အားရသည္။ တခါတရံ ႀကိဳးကို ခ်ိဳင္းေအာက္မွ လွ်ိဳ, အိတ္ကို ေခါင္းမွေက်ာ္, ေက်ာမွာခ်၍ ေက်ာပိုးအိတ္လို လြယ္သည္။ ေက်ာင္းသားႀကီး ျဖစ္လာေတာ့ လြယ္အိတ္ ႀကိဳးရွည္ရွည္ကို ေရြး၍ ယင္းႀကိဳးတြင္ ထီး, ထမင္းဗူး, အက်ႌ တခုခုကို ခ်ည္ထားတတ္သည္။ ဒီစတိုင္မ်ိဳး ထိုစဥ္က ေခတ္စားခဲ့ေသးသည္။

ထိုကာလမ်ားက ေက်ာင္းသားေတြသာ မဟုတ္ လူအမ်ားစုမွာ လြယ္အိတ္ကို ခုံခုံမင္မင္ သုံးခဲ့ၾကပါသည္။ ႐ုံးသူ႐ုံးသား ၀န္ထမ္းေလာက္ကလြဲ၍ က်န္အလႊာအမ်ားစုက လြယ္အိတ္ သုံးသည္ဟု ေျပာႏိုင္မည္ ထင္ပါသည္။ စာေရးဆရာ ပန္းခ်ီဆရာ အမ်ားစုကလည္း လြတ္အိတ္ႏွင့္။ ေစ်းသည္ စပယ္ယာေတြလည္း လြယ္အိတ္ႏွင့္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း လြယ္အိတ္ႏွင့္။ တိုင္းရင္းသားေတြလည္း လူမ်ိဳးတိုင္း လြယ္အိတ္ကိုယ္စီႏွင့္။ အေမ့ရြာက လာၾကေသာ ဦးႀကီး ဦးေလး ေဒၚႀကီး ေဒၚေလးေတြလည္း လြယ္အိတ္ႏွင့္။ ၿမိဳ႕မွာ အေနၾကာၿပီျဖစ္ေသာ ႀကီးေတာ္ တေယာက္သည္ပင္ လြယ္အိတ္ႏွင့္။ ႀကီးေတာ္က လြယ္အိတ္ႀကိဳးကို အိတ္ႏွင့္ ကပ္သည္အထိ ခ်ည္ထုံးၿပီးမွ လက္က ဆြဲသည္။ သူ႔မွာ ဖဲထီးတလက္လည္း အျမဲပါသည္။ ေန႔စဥ္လိုလို အျပင္ထြက္ေနရတတ္သည့္ ႀကီးေတာ္ကို ဘယ္ေတာ့ၾကည့္ၾကည့္ လြယ္အိတ္ခ်ည္လ်က္ ဖဲထီးဆြဲလ်က္ ေတြ႔ရတတ္သည္။ ႀကီးေတာ္သည္ ေခါင္းခ်သည္အထိ စလင္းဘက္ မကိုင္၊ လြယ္အိတ္ကိုသာ ျမတ္ႏိုးစြာ ကိုင္သြားခဲ့သည္။

လြယ္အိတ္သည္ ၿမိဳ႕အႏွံ႔ နယ္အႏွံ႔ က်ယ္ျပန္႔စြာ ကိုင္ခဲ့ၾကသည့္ အသုံးအေဆာင္ ပစၥည္းတခု ျဖစ္ပါသည္။ ပစၥည္းထည့္စရာ အိတ္ဟူသည္မွာ လိုအပ္ခ်က္အရ ေပၚလာေသာ အသုံးအေဆာင္ တခုျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာတို႔တြင္ အိတ္ေထာင္, ႀကိဳးအိတ္, ႐ႈံ႕အိတ္, ေက်ာပိုးအိတ္, သားေရအိတ္ စသျဖင့္ မ်ားစြာ ရွိပါလိမ့္မည္။ ႏိုင္ငံျခားမွ ေရာက္လာေသာ အိတ္မ်ိဳးစုံကိုလည္း ျမန္မာတို႔ သုံးခဲ့ၾကသည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ဘယ္လိုပင္ အိတ္မ်ိဳးစုံကို သုံးခဲ့ၾကသည္ ျဖစ္ေစဦးေတာ့ လြယ္အိတ္ အသုံးကေတာ့ တြင္က်ယ္မႈ က်မသြားခဲ့ဟု ထင္ပါသည္။

ျမန္မာတို႔၏ လြယ္အိတ္ အသုံးတြင္က်ယ္မႈ, ႏွစ္သက္ျမတ္ႏိုးမႈေၾကာင့္ လြယ္အိတ္သည္ ျမန္မာ့သေကၤတ တခု ျဖစ္လာခဲ့သည္။ လက္ေဆာင္ေပး၍ ေကာင္းေသာ ကိုယ္ပိုင္ပစၥည္းတခု ျဖစ္လာခဲ့သည္။


(၃)

လြယ္အိတ္သည္ လက္ေဆာင္ေပး၍ ေကာင္းေသာ ပစၥည္း ျဖစ္လာခ်ိန္မွစ၍ အသုံးမတြင္ေသာ ပစၥည္းတခု ျဖစ္လာခဲ့ေလသလားဟု က်ေနာ္ အေတြးပြားေနမိပါသည္။

ေျပာင္းလဲလာေသာ ဘ၀ေနဟန္က အရာရာတြင္ တစိမ့္စိမ့္ တအိအိ။ စားေရးေသာက္ေရးတြင္ မီးဖိုေခ်ာင္ အခ်ိန္ကို တတ္ႏိုင္သမွ် ခ်ဳံ႕လို၍ ရယ္ဒီမိတ္ေတြ ဗူးေတြ အထုပ္ေတြကို အားကိုး လာရၿပီ။ ၀တ္ေရးတြင္ ပိတ္စ၀ယ္၍ ဆိုင္မွာ ခ်ဳပ္မ၀တ္ၾကေတာ့။ ခ်ဳပ္ၿပီးသားကို ကိုယ္ႏွင့္ေတာ္တာ ေရြး၀ယ္လိုက္႐ုံျဖင့္ ခ်က္ခ်င္း ၀တ္လို႔ရလာၿပီ။ နည္းနည္းပါးပါး အျမင္ရွိလွ်င္ ဖက္ရွင္၀တ္လို႔ ရလာၿပီ။ သို႔ႏွင့္တပါတည္း အျခား အသုံးအေဆာင္မ်ားကိုလည္း ဖက္ရွင္က်ေအာင္ ၀ယ္လို႔ ရလာၿပီ။ ျမန္ဆန္သည္။ လြယ္ကူသည္။ အသုံးတြင္သည္။ ဘ၀ေနဟန္ကိုက ျမန္ဆန္ လြယ္ကူ အသုံးတြင္မႈကို ဦးစားေပး ေရြးခ်ယ္သည့္ စတိုင္ ျဖစ္လာသည္။ ထိုေရြးခ်ယ္မႈ စတိုင္အရ လြယ္အိတ္သည္ လူႀကိဳက္နည္း ပစၥည္းစာရင္းသို႔ တစတစ ေရာက္လာရေတာ့သည္။

မူလတန္းမွစ၍ တကၠသိုလ္အထိ ေက်ာင္းသား အမ်ားစု၏ ေရြးခ်ယ္ခ်က္က ေက်ာပိုးအိတ္ ျဖစ္လာသည္။ အေရာင္အေသြး အဆင္ဒီဇိုင္း စုံလင္ေသာ ေက်ာပိုးအိတ္မ်ားက ကေလးေတြကို ေကာင္းေကာင္း ျမႇဴဆြယ္ႏိုင္ၾကသည္။ နာမည္ေက်ာ္ တံဆိပ္ေတြ ဖက္ရွင္ေတြက ဆယ္ေက်ာ္သက္တို႔ အသည္းစြဲ ျဖစ္လာၾကသည္။ မိဘမ်ားကလည္း လုံျခံဳေပ့ါပါး ေစ်းမမ်ားေသာ ေက်ာပိုးအိတ္ကိုပဲ အလြယ္တကူ ၀ယ္ေပးလုိက္ၾကေတာ့သည္။ ေရစုိမခံ, အဖုံးမလုံေသာ ခ်ည္လြယ္အိတ္မ်ားက အဖုံးပါသည့္ ပလတ္စတစ္တို႔ သားေရတို႔ကို မယွဥ္ႏိုင္တာလည္း အမွန္ပင္။

က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ပင္ စာသင္ခန္းမ်ားကို ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့ၿပီးေနာက္ လြယ္အိတ္အသုံးမွာ တျဖည္းျဖည္း က်ဆင္းလာခဲ့သည္။ လုပ္ငန္းခြင္၏ လုိအပ္ခ်က္အရ လြယ္အိတ္မဟုတ္ေသာ အျခားအိတ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို အခါခါ ေျပာင္းလဲ သုံးစြဲခဲ့ရသည္။ ျပည္တြင္း ျပည္ပမွ ထုတ္လုပ္ေသာ လက္ဆြဲ, ေက်ာပိုး, ပခုံးသိုင္း, အခ်ိဳ႕ ႏွစ္မ်ိဳးသုံးမ်ိဳးရ စသည့္ အိတ္ေတြကလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖံုဖုံ စုံမွစုံ။ ေစ်းေတြထဲမွာလည္း ထုိထိုေသာ အိတ္မ်ိဳးစုံ အေရာင္းဆိုင္ေတြက မ်ားမ်ားလာၿပီး, လြယ္အိတ္ဆိုင္ေတြက နည္းနည္းလာသည္ကို သတိထားမိသည္။ အလႊာအသီးသီးမွာ က်င္လည္ၾကရသူ အမ်ားစုသည္ လြယ္အိတ္ႏွင့္ အံ၀င္ခြင္က် မျဖစ္ေတာ့တာ အေတာ္ပင္ ၾကာခဲ့ၿပီ ထင္သည္။

တကယ္ေတာ့ လြယ္အိတ္မွသာ မဟုတ္ပါ က်ေနာ္တို႔တေတြ ေန႔စဥ္ သုံးစြဲေနေသာ သံမဏိ ၾကာရွည္ခဲ့သည့္ အသုံးအေဆာင္ အေတာ္မ်ားမ်ားသည္ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ အၿငိမ္းစားယူဖို႔ တာစူေနၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ ပုဆိုးႏွင့္ ထမီသည္ ေဘာင္းဘီကို ေနရာေပး၍ အိမ္တြင္းပုန္းရန္ ျပင္ဆင္ေနသည္။ တိုက္ပုံလည္း ခပ္ႏြမ္းႏြမ္းႏွင့္ ေခ်ာင္မွာ ကုပ္ေနတာ ၾကာၿပီ။ ရင္ဖုံး ရင္ေစ့ အက်ႌလည္း မ်က္ႏွာမသာယာေတာ့။ ညႇပ္ဖိနပ္ကေတာ့ ရွဴးဖိနပ္တို႔ ေ၀့ါကင္းရွဴးတို႔ကို တခ်ိန္က ယွဥ္ထိုးႏိုင္ခဲ့ေသးသည္။ ခုေတာ့ သားေရ ပလတ္စတစ္ ကြင္းထိုး, ညႇပ္ စသည့္ အေပါင္းအေဖာ္ အစုံအလင္၏ ထုိးႏွက္ခ်က္ေၾကာင့္ ၿပိဳင္ပြဲမွ ထြက္ရေတာ့မည္။ လြယ္အိတ္ေလးလည္း ေက်ာပိုးအိတ္ကို ေနရာေပး၍ လက္ေဆာင္ဘ၀သို႔ ျမန္းရေပေတာ့သည္။

ေနာက္ေၾကာင္းကို ျပန္ၾကည့္ေတာ့ ပုဆိုး, ထမီ, တိုက္ပုံ, ညႇပ္ဖိနပ္ ဆိုတာေတြလည္း သူ႔ေရွ႕က ေတာင္ရွည္ပုဆိုး, ပလာထမီ, ရင္ဖုံးအက်ႌ, ေျခနင္း ဆိုတာေတြကို အလဲထိုး ေနရာယူခဲ့ၾကတာပဲ မဟုတ္ပါလား။ ေတာင္ရွည္ပုဆိုးရဲ့ ေရွ႕ကိုၾကည့္ရင္လည္း သူ႔ေခတ္နဲ႔သူ ရွိခဲ့ဦးမွာ ျဖစ္ပါသည္။ ေခတ္အေလ်ာက္ လိုအပ္ခ်က္အရ လူ႔အႀကိဳက္ရ အရာရာကေတာ့ ေျပာင္းလဲစီးဆင္းေနမည္ ျဖစ္ပါသည္။

အသစ္အသစ္တို႔ ေနရာရလာေတာ့ အေဟာင္းအေဟာင္းတို႔ ဖယ္ေပးၾကရသည္မွာ ဓမၼတာပဲ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခါ အေဟာင္းအေဟာင္းတို႔သည္ `႐ိုးရာ´ဟူေသာ ေသတၱာႀကီး အတြင္း သြတ္သြင္းျခင္းျဖင့္ အဆုံးသတ္ၾကရေလေတာ့သည္။


(၄)

႐ိုးရာ ဆိုသည္မွာ ထိန္းသိမ္းအပ္ေသာ အရာလည္း ျဖစ္သလို၊ အသုံး၀င္ တြင္က်ယ္ေအာင္ မြမ္းမံ ခ်ဲ႕ထြင္အပ္ေသာ အရာလည္း ျဖစ္သည္ဟု က်ေနာ္ ထင္ပါသည္။ ယေန႔ေခတ္ ကမာၻတ၀န္း တြင္က်ယ္ေနေသာ အသုံးအေဆာင္ အမ်ားစုမွာ သူသူကိုယ္ကိုယ္တို႔၏ ႐ိုးရာပစၥည္းမ်ားမွ တဆင့္တုိးျမင့္ ထုတ္လုပ္လာေသာ ပစၥည္းမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။

နမူနာျပ၍ အေကာင္းဆုံးမွာ အားလုံးသိၾကသည့္ ဂ်င္းေဘာင္းဘီႏွင့္ ကန္းထရီးရွဴး ျဖစ္ပါသည္။ သတၳဳတြင္း လုပ္သားမ်ား အတြက္ ရည္ရြယ္ထုတ္လုပ္သည့္ အၾကမ္းခံ ဂ်င္းေဘာင္းဘီသည္ ယေန႔ ဘယ္မွ် က်ယ္ျပန္႔ ေနၿပီနည္း။ အေမရိကန္ ႏြားေက်ာင္းသားတို႔၏ သားေရလည္ျမင့္ ထိပ္ခၽြန္ရွဴးဖိနပ္ကလည္း အလြန္ စမတ္က်သည့္ စတိုင္ျဖစ္ေနၿပီ။ တ႐ုတ္႐ိုးရာ ဂ်င္ဆင္း, ဂ်ပန္႐ိုးရာ ဆူရွီ, ကိုရီးယား႐ိုးရာ ကင္ခ်ီ အစရွိသည္တို႔လည္း ကမာၻတလႊား ေနရာယူလာၾကၿပီ။ ထုိပစၥည္းမ်ားမွာ မူလ ႐ိုးရာအတိုင္း ထုတ္လုပ္ေနၾကျခင္း မဟုတ္ေတာ့ပါ။ မြမ္းမံျပဳျပင္၍ အသုံး၀င္ တြင္က်ယ္ေအာင္ ျပင္ဆင္ ထုတ္လုပ္ထားၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

မည္သည့္လူမ်ိဳး၏ မည္သည့္ အသုံးအေဆာင္ ပစၥည္း အႏုပညာမဆို အသုံး၀င္ တြင္က်ယ္လွ်င္ လက္ခံ သုံးစြဲၾကစျမဲသာ ျဖစ္ပါသည္။ အာဖရိကန္ေတြ တီးသည့္ဗုံကို အံ၀င္ေအာင္ ျပဳျပင္ၿပီး ေရာ့ခ္ဂစ္တာ၀ိုင္းထဲ ထည့္လိုက္ေတာ့ ျမန္မာေတြက အထူးအဆန္းလုပ္၍ တီးလာၾကသည္။ ဗမာဗုံကို အဲသလိုထည့္ဖို႔ ဘာေၾကာင့္ မစဥ္းစားခဲ့သလဲဟု ေမးခြန္းထုတ္ၾကည့္ဖို႔ ေကာင္းပါသည္။

က်ေနာ္တို႔သည္ ဆန္စားေသာ လူမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ေခတ္မီၿပီဆိုၿပီး ဂ်ဳံစားၾကမည္ မဟုတ္ပါ။ ဆန္သည္ ႐ိုးရာ အစားအစာ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆန္ထုတ္လုပ္မႈကို ႐ိုးရာအျဖစ္ သေဘာထား၍မရဘဲ ေခတ္အေလ်ာက္ တြင္က်ယ္ေအာင္ မြမ္းမံ တိုးခ်ဲ႕ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိနည္းတူပင္ က်ေနာ္တို႔တြင္ ရွိသည့္ အသုံးအေဆာင္, ပစၥည္း, အႏုပညာ အစရွိသည္တို႔ကို ႐ိုးရာစာရင္းထဲ ထည့္လိုက္႐ုံျဖင့္ တာ၀န္ ေက်ၿပီဟု ဆိုႏိုင္မည္ မထင္ပါ။ ထို႐ိုးရာေတြထဲတြင္ တြင္က်ယ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္သည့္ အရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနသည္ကို သတိျပဳအပ္ပါသည္။

ျမန္မာ့႐ိုးရာ သနပ္ခါးသည္ အလွအပ ပစၥည္းထုတ္လုပ္ႏိုင္ေသာ အဓိက ကုန္ၾကမ္း ျဖစ္ပါသည္။ သနပ္ခါးကို ေသြးလူးသည့္ အဆင့္မွ ႏိုင္ငံတကာ တန္း၀င္ အလွကုန္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားမည္ဆိုရင္ ျမန္မာ့႐ိုးရာက ကမာၻ႔႐ိုးရာ ျဖစ္လာႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာ့ လက္ဖက္သည္လည္း အလွကုန္ထုတ္သည့္ အေကာင္းစား ပစၥည္းတမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ ထန္းလ်က္ကို ေခတ္မီ အစားအစာ ျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ႏိုင္လွ်င္ အညာက ထန္းသမားတို႔ဘ၀ကို ျမႇင့္တင္ ေပးႏိုင္လာမည္ ထင္ပါသည္။ အျခား ကုန္ၾကမ္း မ်ားစြာလည္း ျမန္မာျပည္ တနံတလ်ားတြင္ ရွိပါလိမ့္ဦးမည္။

ကိုယ့္႐ိုးရာ ပစၥည္းေတြကို ႐ိုးရာတံဆိပ္ကပ္၍ လက္ေဆာင္ျဖစ္႐ုံ ထုတ္လုပ္သည့္ အဆင့္မွ အသုံး၀င္ ပစၥည္းျဖစ္ေအာင္ ထုတ္လုပ္ႏိုင္လွ်င္… ဟူေသာ အေတြးသည္ လက္ေဆာင္ရေသာ အနီေရာင္ လြယ္အိတ္ေလးကို ၾကည့္ရင္း က်ေနာ့္အာ႐ုံတြင္ အမွ်င္တန္းေနမိသည္။


(၅)

လြန္ခဲ့သည့္ ေလးငါးႏွစ္က မိတ္ေဆြအခ်ိဳ႕ လြယ္အိတ္လြယ္သည္ကို ျမင္၍ `က်ေနာ္လည္း လြယ္ခ်င္လိုက္တာဗ်ာ´ဟု ေျပာမိခဲ့ဖူးသည္။ ႏိုင္ငံရပ္ျခားတြင္ ကိုယ့္႐ိုးရာ ပစၥည္းေတြႏွင့္ ေ၀းကြာေနေသာ အခ်ိန္၌ အမွတ္မထင္ ျမင္လိုက္ရေသာအခါ ငယ္ေပါင္းတေယာက္ႏွင့္ ျပန္ေတြ႔ရသလို ၾကည္ႏူးမိသည္။ အျခားအိတ္မ်ားႏွင့္မတူ တဘာသာဆန္းေသာ အဆင္ဒီဇိုင္းက ခ်စ္စရာ ျဖစ္ေနသည္။ ဆြဲေဆာင္မႈ ရွိသည္ ထင္သည္။ သို႔ေသာ္ က်ေနာ္ မလြယ္ျဖစ္ခဲ့ပါ။

ျပည္ပတြင္ ကိုယ့္႐ိုးရာ ပစၥည္းတခုကို ကိုင္ေဆာင္ဖို႔ အလြယ္တကူ မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း လက္ေတြ႔ၾကံဳမွ သိရပါေတာ့သည္။ ပထမအခ်က္က အျမင္ဆန္းေန၍ လူ၀ိုင္းၾကည့္ခံရျခင္း ျဖစ္သည္။ လူၾကည့္ခံရသည့္ ဒုကၡက အခ်ိဳ႕ ျပႆနာ မရွိႏိုင္ေသာ္လည္း အခ်ိဳ႕မွာေတာ့ အတားအဆီးတခု ျဖစ္ေနတတ္သည္။ အထူးသျဖင့္ တရားမ၀င္ ေနထိုင္ၾကရသူေတြအဖို႔ မလိုအပ္ဘဲ ျမင္သာမည့္ ကိစၥကို ေရွာင္ၾကရသည္။ ဒုတိယအခ်က္က ကိုယ့္ပစၥည္းက ေသးႏုပ္ေနသလို ခံစားေနရတတ္သည္။ ကိုယ့္ဆီက လက္ျဖစ္ ခ်ဳပ္လုပ္ရတာ ျဖစ္၍ မေသမသပ္, မလွမပတာေတြ ရွိႏိုင္သည္။ အမ်ိဳးအစား ညံ့ႏိုင္သည္။ အျခား ေစ်းကြက္၀င္ ပစၥည္းေတြႏွင့္ ယွဥ္လိုက္လွ်င္ သိသိသာသာ ကြာျခားေနတတ္သည္။ တတိယအခ်က္က စပ္စုခံရတတ္သည္။ အခ်ိဳ႕က အားမနာတမ္း စပ္စုသည္။ အခ်ိဳ႕က ျမန္မာလည္း မသိ၊ ဗမာလည္း မသိ။ ကိုယ္ ရွင္းျပလို႔လည္း လိပ္ပတ္မလည္။ တခါတရံ စိတ္တိုစရာမ်ိဳးႏွင့္ ၾကံဳရတတ္သည္။

ထိုအခက္အခဲမ်ားကို ရင္ဆိုင္ရန္ အေတာ္အတန္ အားေမြးၿပီးေနာက္ ကခ်င္လြယ္အိတ္ အစိမ္းေရာင္ေလး တခုကို က်ေနာ္ ၀ယ္ကိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေနရာတကာ ကိုင္ႏိုင္သည္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ လြယ္အိတ္ကေလးက သယ္ေဆာင္ႏိုင္သည္မွာ စာအုပ္ တအုပ္ႏွစ္အုပ္, မ်က္မွန္, မွတ္စု, ေဘာပင္, လက္ကိုင္ဖုန္း ဒီေလာက္မွ်သာ ျဖစ္သည္။ လြယ္အိတ္က ကြန္ပ်ဴတာလည္း ထည့္လို႔ မရ။ ပစၥည္းမ်ားမ်ား သယ္စရာရွိလွ်င္ အျခား အိတ္ကိုသာ ကိုင္ရျပန္သည္။ လြယ္အိတ္ကိုင္ႏိုင္မည့္ အခြင့္အလမ္းက အေတာ္နည္းေပသား။

အသုံး၀င္မႈအရ ၾကည့္လွ်င္ လြယ္အိတ္ကေလးသည္ ဘီဒိုထဲမွာပင္ နိဂုံးခ်ဳပ္ရမည့္ကိန္း ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ပစၥည္းမ်ားမ်ား သယ္စရာမလိုဘဲ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး အလြယ္တကူ သြားလာလိုသည့္ အခါမွာေတာ့ လြယ္အိတ္က အလြန္ အသုံး၀င္ေၾကာင္း လက္ေတြ႔ သိလာရပါသည္။ အျခားအိတ္ေတြက ခမ္းခမ္းနားနား အိတ္ႀကီး တကားကားႏွင့္ ျဖစ္ေနတတ္သည္။ ေပါင္ေပၚတင္ မရ။ ေဘးမွာ ခ်ရ။ ဟုိေပၚတင္ရ ဒီေပၚတင္ရ။ လြယ္အိတ္ကေတာ့ ကုိယ္မွာ ခ်ပ္လို႔။ ထိုင္လွ်င္ ေပါင္ေပၚတင္, ရပ္လွ်င္ ပခုံးမွာခ်ိတ္ အေတာ္ နိပ္သည္။ ယူစရာ ငင္စရာရွိလွ်င္ လက္တႏိႈက္ႏွင့္ ၿပီးသည္။ ဘာဇစ္မွ ဖြင့္စရာ မလို။ ခလုတ္ေတြ ႏွိပ္စရာ မလို။ ဖ်ပ္ခနဲ ခ်ပ္ခနဲ။

ၿပီးေတာ့ လြယ္အိတ္ကေလးက က်ေနာ့္ကို ၾကည္ႏူးစရာကေလးမ်ား မၾကာခဏ ေဆာင္ယူလာ ေပးတတ္ပါသည္။ အခမ္းအနား အခ်ိဳ႕တြင္ လြယ္အိတ္လြယ္ထား႐ုံႏွင့္ က်ေနာ့္ကို ျမန္မာမွန္း သိၾကၿပီ။ ခင္မင္သူ ျမန္မာမ်ားက အခုမွ စာေရးဆရာနဲ႔ ပိုတူလာၿပီလို႔ ေနာက္တတ္ၾကသည္။ အသိသာဆုံးကေတာ့ ျမင္သူတိုင္းက က်ေနာ့္ကို ႏိုင္ငံျခားသားမွန္း တန္းခနဲ သိၿပီ။ ဒီေတာ့ အခ်ိဳ႕ကိစၥေတြ အလြယ္တကူ ေျပလည္ ရျပန္သည္။ စပ္စုသူအခ်ိဳ႕က `အိတ္ကေလးက လွလိုက္တာ´လို႔ ဆိုလာရင္ ကိုယ္က ခပ္ႂကြားႂကြားနဲ႔ `ဒါ ငါတို႔ ႐ိုးရာ´လို႔ ေျပာတတ္လာၿပီ။ အခ်ိဳ႕က `ဘယ္မွာ ၀ယ္လို႔ရလဲ´လို႔ ေမးလာရင္ေတာ့ သိပ္မေျဖခ်င္။ ရင္ထဲက `ဘယ္မွာမဆို ၀ယ္လို႔ရတယ္´ လို႔ ေျပာခ်င္ေပမဲ့ `အိမ္က ပို႔ေပးတာ´ပါလို႔ ခပ္ဆိတ္ဆိတ္ ေျဖရသည္။

ႏွစ္အတန္ၾကာ ကြဲကြာေနေသာ လြယ္အိတ္ကို ပခုံးမွာ ခ်ိတ္၍ အျပင္ထြက္သည့္အခါ ကိုယ့္ျပည္ ကိုယ့္ရြာမွာပဲ ေလွ်ာက္သြားေနသလုိလို၊ ကိုယ့္တိုင္းျပည္က ေလေျပေအးကို ရွဴလိုက္ရသလိုလို၊ ၾကည္ႏူးေနမိသည္ကေတာ့ အမွန္ပင္။ ခုဆိုရင္ က်ေနာ့္မွာ ကခ်င္လြယ္အိတ္ တလုံး၊ ခ်င္းလြယ္အိတ္ တလုံး၊ ႏွစ္လုံး ရွိၿပီ။ အစိမ္း နဲ႔ အနီ။ အျပင္ထြက္သည့္အခါ တလွည့္စီ ကိုင္ရမည္။ ေနာင္ အေၾကာင္းသင့္လို႔ ေယာလြယ္အိတ္, ရွမ္းလြယ္အိတ္, ရခိုင္လြယ္အိတ္ စသည့္ အေရာင္စုံ အေသြးစုံ ကိုယ့္တိုင္းရင္းသား လြယ္အိတ္ေလးေတြ ၀ယ္လို႔ရရင္လည္း ၀ယ္ကိုင္ရဦးမည္။

ေခတ္မီ အိတ္ေတြက ေကာင္းလည္းေကာင္း အသုံးလည္း၀င္ ပါသည္။ သူတို႔ကို သူ႔ေနရာႏွင့္သူ သုံးရမည္။ လြယ္အိတ္ေလးကေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ ပစၥည္းအျဖစ္ ပခုံးထက္မွာ ထာ၀စဥ္ ရွိေနေပလိမ့္မည္။ ။

၀င္းေပၚေမာင္

3 comments:

Salai KyawKyaw said...

ကိုေပၚေရ ေဆာင္းပါးေတာ့ေကာင္းပါတယ္။ခ်င္းလြယ္အိတ္ေလးအေၾကာင္းသိခ်င္ရင္ေတာ့ ေျပာျပလို႔ရပါတယ္။ခ်င္းလူမ်ဳိး၊ လူမ်ိဳးၾကီး(၇)မ်ိဳးစလံုးမွာ ဘိုးေဘ ကတည္းကရွိပါေၾကာင္း ေျပာပါရေစ။

Anonymous said...

ခ်င္းလြယ္အိတ္က ေဘးမွာ ကန္႕လန္႔ၾကီးမဟုတ္လားဗ်။

ေအာင္ခိုင္(မန္း) said...

ကိုၾကီးေပၚ.....ေရ
GOOD တယ္ ဗ်ာ။^_^
မိုးမခမွာ ဖတ္ၿပီးကတည္းက comment ၀င္ေရးမယ္လို႔
စဥ္းစားထားတာ။ေကာင္းလိုက္တာ ဗ်ာ။ေက်ာင္းသားဘ၀ ကခ်င္လြယ္အိတ္ အနီေလးကို သတိရလိုက္တာ လြန္ပါေရာ ဗ်ာ