“မလုပ္မေျပာ၊ လုပ္မွေျပာ၊ သေဘာျဖဴလွေစ။
အေျပာသာခ်ဲ႕၊ အလုပ္မဲ့၊ ကဲ့ရဲ့မလြတ္ေခ်။”
ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းတို႔ မိန္႔ဆိုခဲ့ေသာ အထက္ပါ လကၤာသည္ အေျပာ ႏွင့္ အလုပ္ကို ညီၫြတ္မွ်တစြာ က်င့္သုံးတတ္ရန္ ႏွလုံးသြင္းဖြယ္ ေကာင္းလွသည့္ သေဘာတရပ္ ျဖစ္ေပသည္။
‘အေျပာ’ႏွင့္‘အလုပ္’တြင္ မည္သည္က အေရးႀကီးသနည္းဟု ေမးအံ့။ သူ႔တန္ဖိုးႏွင့္သူ အေရးႀကီးသည္ဟုပင္ ေျဖရမည္ ျဖစ္သည္။ အေျပာခ်ည္းသက္သက္သည္ ဘာတန္ဖိုးမွ် မရွိႏိုင္သလို အလုပ္ခ်ည္း သက္သက္သည္လည္း တန္ဖိုးအျပည့္ မရႏိုင္ေပ။ အေျပာႏွင့္အလုပ္ကို ညီၫြတ္မွ်တစြာ က်င့္ေဆာင္တတ္မွသာ ႏွစ္လိုဖြယ္ရွိေသာ တန္ဖိုးကို ျပည့္ျပည့္ဝဝ ရႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
‘ဒီလူကေတာ့ ေလပါကြာ’ ‘ဟာ သူေျပာသလိုေတာ့ လူတိုင္း ေျပာတတ္တာေပါ့’ စသည့္ စကားမ်ိဳးကို ေနရာေဒသ၊ အခ်ိန္အခါ၊ အသက္အရြယ္၊ ဝန္းက်င္မ်ိဳးစုံမေရြး ၾကားရတတ္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ေလာကတြင္ ‘အေျပာသမား’ေတြက မ်ားတတ္သည္ ဟူလို။ ေနရာတကာတြင္ ဟိုစပ္စပ္ ဒီစပ္စပ္ ဝင္တို႔တတ္ေသာ ‘အေတာသမား’၊ ကိစၥႀကီးငယ္မဟူ ဆိုင္မဆိုင္ သိမသိ ဝင္ပါတတ္ေသာ ‘အေျပာသမား’၊ လူထူထူရွိလွ်င္ ဟန္ေရးျပလ်က္ က်က္မွတ္ထားသမွ်ကို ျပန္ရြတ္တတ္ေသာ ‘အေဟာသမား’၊ ဘယ္သူက ဘာေျပာေျပာ ဘယ္က ဘာၾကားၾကား သံေယာင္လိုက္၍ ေထာက္ခံတတ္ေသာ ‘အေဖာသမား’၊ ႏွမ္းတလုံး ႏွာတဖ်ား စကားတင္စီး ႂကြားဝါ၍ အႏိုင္လိုခ်င္တတ္ေသာ ‘အေက်ာသမား’၊ သူတပါးအျပစ္ကို ေရွ႕တန္းတင္၍ ဆန္႔က်င္ကန္႔လန္႔ အျမဲတိုက္တတ္ေသာ ‘(ေစာဒက)အေစာသမား’၊ သေဘာအနက္ကို ဂ႐ုမထား ျပက္ရယ္ျပဳရလွ်င္ ေက်နပ္ေနတတ္ေသာ ‘အေသာသမား’ စသည္တို႔မွာ အလုပ္မပါ အေျပာသက္သက္ သမားမ်ားခ်ည္း ျဖစ္ၾကေပသည္။
ထိုသို႔ အေျပာသမား ျဖစ္မသြားေစရန္ ‘မလုပ္မေျပာ၊ လုပ္မွေျပာ’ဟု သတိေပးထားျခင္း ျဖစ္သည္။ မိမိ မလုပ္ႏိုင္သည္ကို, မလုပ္သည္ကို မေျပာဘဲ လုပ္သေလာက္ကိုသာ ေျပာရမည္ဟု ဆိုလိုသည္။ လုပ္သေလာက္ကို ေျပာရာတြင္လည္း ‘သေဘာျဖဴလွေစ’ဆိုသည့္အတိုင္း ႐ိုးသားျဖဴစင္ရမည္ဟု သတိေပးထားသည္။ မွန္ေပသည္။ ႐ိုးသားမႈ ရွိမွသာ လုပ္သေလာက္ ေျပာသူ ျဖစ္ေပမည္။ စိတ္မေနာက ျဖဴစင္႐ိုးသားသူ မဟုတ္လွ်င္ ဘယ္လိုနည္းႏွင့္မွ် အေျပာႏွင့္အလုပ္ ထပ္တူက်ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေခ်။ ထို႔ျပင္ ႐ိုးသားျဖဴစင္မႈ မရွိလွ်င္ ပကတိ မွန္ကန္ေသာစကားတို႔ ျဖစ္လာမည္ မဟုတ္ဘဲ အတၱ မာန ေဒါသ ေလာဘ တရားတို႔ လႊမ္းမိုးေနမည္သာ ျဖစ္ေပမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႐ိုးသားျဖဴစင္စြာ လုပ္ကိုင္၍ ထိုလုပ္သည့္အတိုင္းပင္ ႐ိုးသားျဖဴစင္စြာ ပကတိအတိုင္း ေျပာရမည္ ျဖစ္သည္။
‘က်ဳပ္တို႔ေတာ့ ေျပာမေနခ်င္ဘူး၊ ထ ပဲလုပ္ပစ္လိုက္ခ်င္တယ္’‘ဒီလူက စကားတလုံးမွ မေျပာဘူး၊ တကုပ္ကုပ္နဲ႔ လုပ္ေနတာပဲ’ ဆိုသည့္ စကားမ်ိဳးမွာ အလုပ္ကို ဦးစားေပးသူတို႔အား ရည္ၫႊန္းေသာ စကားမ်ား ျဖစ္သည္။ အလုပ္ကို ဦးစားေပးျခင္းသည္ ေကာင္း၏။ သုိ႔ေသာ္ မေျပာဘဲ ေနျခင္းကမူ မေကာင္း။ မေျပာဘဲ ေနလိုက္လွ်င္ မိမိ လုပ္သည္ကို ျပင္ပက မသိႏိုင္။ မသိလွ်င္ နားလည္မႈ လြဲတတ္သည္။ မေျပာဘဲထားလွ်င္ အက်ိဳးျဖစ္မႈ ေႏွာင့္ေႏွးတတ္သည္။ တန္ဖိုးအျပည့္ရရန္ ခက္ခဲတတ္သည္။ ‘သိသူေဖာ္စား’ လူလည္သမားမ်ားက ကြက္ေက်ာ္ ႐ိုက္သြားတတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အလုပ္ကို အမွန္တကယ္ လုပ္ေဆာင္ရန္ အေရးႀကီးသလို မွန္ကန္တိက်စြာ အသိေပးေျပာဆိုရန္လည္း အေရးႀကီးေပသည္။
လူတဦးခ်င္းျဖစ္ေစ၊ အဖြဲ႔ အသင္းအပင္းလိုက္ျဖစ္ေစ အေျပာေတြကသာ မ်ားေနၿပီး တကယ္လုပ္ေဆာင္မႈက နည္းေနလွ်င္ ေလာကက ကဲ့ရဲ့ျခင္းျဖင့္ တုံ႔ျပန္တတ္၏။ ခ်ီးမြမ္းျခင္း ကဲ့ရဲ့ျခင္း သေဘာႏွစ္ရပ္သည္ တၿပိဳင္နက္ ဒြန္တြဲ ေပၚလာတတ္သည္ျဖစ္၍ ထိုစကား အျခင္းအရာတို႔ႏွင့္ ၾကံဳလာရတိုင္း မိမိကိုယ္ကိုယ္ ဦးစြာပထမ ဆန္းစစ္ ၾကည့္သင့္ေပသည္။ အလုပ္ေတြက မွန္ရဲ့လား။ အေျပာေတြက မွန္ရဲ့လား။ မေနာကေကာ ျဖဴရဲ့လား။ လုပ္သေလာက္ ေျပာတာေကာ ဟုတ္ရဲ့လား။ စသျဖင့္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ေသခ်ာေစ့ငု ေမးျမန္းစိစစ္ၾကည့္ရမည္ ျဖစ္သည္။
ခ်ီးမြမ္းျခင္း ကဲ့ရဲ့ျခင္းတြင္ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းတို႔၏ ခ်ီးမြမ္းကဲ့ရဲ့ျခင္းႏွင့္ သူမိုက္တို႔၏ ခ်ီးမြမ္းကဲ့ရဲ့ျခင္းဟူ၍ ရွိ၏။ “သူမုိက္တို႔၏ ခ်ီးမြမ္းျခင္းသည္ ဒဏ္ခတ္ျခင္းမည္၏။ ပညာရွိတို႔၏ ခ်ီမြမ္းျခင္းသည္သာ ေကာင္းစြာ ခ်ီးမြမ္းသည္ဟု ဆိုအပ္၏” ဟု ေလာကနီတိက်မ္းက ဆုိသည္။
သူမိုက္တို႔၏ ခ်ီးမြမ္းကဲ့ရဲ့ျခင္းမွာ ျဖဴစင္ေသာေစတနာ, နက္နဲေသာ အသိဉာဏ္မွ ေပါက္ဖြား လာျခင္း မဟုတ္ဘဲ၊ ပ်က္စီးေစလိုေသာ ေစတနာ, ႏုံနဲ႔ေသာ အသိဉာဏ္မွ ေပါက္ဖြားလာျခင္း ျဖစ္သည္။
ပညာရွိ သူေတာ္ေကာင္းတို႔၏ ခ်ီးမြမ္းကဲ့ရဲ့ျခင္းမွာ ေကာင္းက်ိဳးကို လိုလားေသာေစတနာ, နက္နဲေသာ အသိဉာဏ္မွ ေပါက္ဖြားလာျခင္းျဖစ္၍ ကဲ့ရဲ့ျပစ္တင္စကား ျဖစ္ေသာ္ျငား ထိုစကားကို ႏွလုံးသြင္းဆင္ျခင္ ျပဳျပင္လွ်င္ ေကာင္းက်ိဳးကို ခံစားရႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
သူမိုက္တို႔၏ ကဲ့ရဲ့ျပစ္တင္စကားမွာမူ ႐ုန္႔ရင္းၾကမ္းတမ္း သိမ္ဖ်င္းေသာ စကားတို႔သာျဖစ္၍ မည္သည့္ ေကာင္းက်ိဳးကိုမွ် ရရွိႏိုင္ေပ။
မလုပ္မေျပာ၊ လုပ္မွေျပာ၍ သေဘာျဖဴေအာင္ က်င့္ၾကံေနသူမ်ားသည္ မိမိအက်ိဳး, ေလာကအက်ိဳးအတြက္ တန္ဖိုးရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနထိုင္သူမ်ား ျဖစ္သည္။ အေျပာသာခ်ဲ႕ အလုပ္မဲ့သူမ်ားသည္ မိမိအက်ိဳး ေလာကအက်ိဳးကို အမွန္တကယ္ သယ္ပိုးႏိုင္သူမ်ား မဟုတ္ဘဲ အေျပာသမား သက္သက္မ်ားသာ ျဖစ္သည္။
ထိုသူမ်ား၏ေနာက္မွ ကဲ့ရဲ့ျခင္းသည္လည္း အစဥ္လိုက္ေနမည္သာ ျဖစ္သည္။
စင္စစ္ သူတပါးကို အက်ိဳးမဲ့ ကဲ့ရဲ့တတ္သူမ်ားသည္ မိမိကိုယ္တိုင္လည္း ‘အေျပာသာခ်ဲ႔ အလုပ္မဲ့’သူမ်ားထဲတြင္ ပါဝင္ေနသည္ကို သတိျပဳမိရန္ လိုအပ္ေပသည္။ အက်ိဳးမဲ့ ကဲ့ရဲ့ျခင္း၌ ကြၽမ္းက်င္လိမၼာသူမ်ားသည္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ‘ထင္တလုံး’ ေရာက္ေနသူမ်ားသာ ျဖစ္၍ ေလာကအေပၚ တစုံတရာ အက်ိဳးျပဳႏိုင္သူမ်ားကား မဟုတ္ၾကေခ်။
လူတိုင္းလူတိုင္း အသင္းအဖြဲ႔တိုင္းအဖို႔ မိမိတို႔ ယုံၾကည္ရာေနရာ၌ ရပ္တည္လ်က္ သူတပါးကို မထိခိုက္ေစဘဲ လြတ္လပ္စြာ လႈပ္ရွားရွင္သန္ရျခင္း သည္ပင္လွ်င္ လူ႔ဘဝ၏ အႏွစ္သာရ ျဖစ္ေပသည္။ အမွားအမွန္၊ အေကာင္းအဆိုး၊ အက်ိဳးအျပစ္၊ အခ်စ္အမုန္း၊ အ႐ႈံးအႏိုင္တို႔သည္ ထာဝစဥ္ ဒြန္တြဲေနမည္မွာ ဓမၼတာ။
ေလာကေကာင္းက်ိဳးကို လိုလားေသာ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ေလာကဆိုးက်ိဳးကို လိုလားေသာ ပညာမဲ့သူမိုက္တို႔လည္း ရွိေနၾကမည္မွာ ဓမၼတာ။
ပညာရွိႏွင့္ ပညာမဲ့၊ သူေတာ္ေကာင္းႏွင့္ သူယုတ္မာ၊ ဓမၼႏွင့္ အဓမၼတို႔ အားၿပိဳင္ေနျခင္းသည္ပင္လွ်င္ သမုတိေလာက၏ အႏွစ္သေဘာ ျဖစ္ေပသည္။ တနည္းဆိုေသာ္ ဓမၼႏွင့္ အဓမၼတို႔၏ အားၿပိဳင္မႈဆိုသည္မွာ ‘မလုပ္မေျပာ လုပ္မွေျပာ’သူႏွင့္ ‘အေျပာသာခ်ဲ႔ အလုပ္မဲ့’ သူတို႔၏ အားၿပိဳင္မႈလည္း ျဖစ္ေပသည္။
(၂၀၀၄ ဧၿပီ ၁၅ ထုတ္ ေထာင္စုျပတင္း ဂ်ာနယ္တြင္ အယ္ဒီတာ့စကား အျဖစ္ ေရးသား ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ စာကို ျပန္လည္ဆန္းသစ္ လုိက္ပါသည္။)
Sunday, September 27, 2009
အေျပာ ႏွင့္ အလုပ္
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
ေကာင္းလိုက္တာဗ်ာ..
လူတိုင္းလူတိုင္းမွာ ရွိသင့္တယ္။
အေျပာႏွင့္ အလုပ္ ညီမွ်ေနတဲ႔ ေလာကၾကီးျဖစ္ရင္ သိပ္ေကာင္းမွာပဲဗ်။ တန္ဘိုးရွိတဲ႔အခ်ိန္ေတြမွာ မိမိကိုယ္ကို တန္ဖိုးထားျပီး တန္ဘိုးရွိတဲ႔ အလုပ္မ်ိုဳး လုပ္ၾကရင္ လူသာဓုေခၚ နတ္သာဓုေခၚျဖစ္မွာပါပဲ။ ဆရာေတာ္ တစ္ပါးဆံုးမစကား မွတ္သား နာၾကားဘူးတယ္။ တရားမွတ္တယ္ဆိုတာ ထိုင္မွတ္မွ၊စၾကၤေလွ်ာက္မွတ္မွ၊ရိပ္သာမွာ မွတ္မွ တရားမဟုတ္ဘူး။အိပ္ယာဝင္ခါနီးမွာ မွတ္ရတယ္တဲ႔။ ငါဒီေန႔ တရားတာ လုပ္ခဲ႔ လား မတရားတာ လုပ္ခဲ႔လား။ တရားတာ လုပ္ခဲ႔ရင္ အဲဒီတရားေပၚမွာ မွတ္စိတ္တင္ ရွဴပြားယူ၊မတရားတာ လုပ္မိခဲ႔ရင္ ဆင္ျခင္ျပီး ေနာက္မလုပ္ျဖစ္ေအာင္ သတိထား ေရွာင္ရွားတတ္ၾကဖို႔ ေဟာဘူးတယ္။ ကိုယ္လုပ္တာ တရားသလား မတရားသလား ကိုယ္ ကိုတိုင္ ရွဳမွတ္ ဆင္ျခင္ၾကဖို႔ဆံုးမတာပါပဲ။ လူ႔ေဘာင္ေလာကထဲမွာ ရွင္သန္ေနထိုင္ၾကသူေတြအားလံုး တစ္ေယာက္ထဲပဲ ေနေန၊အသင္းအဖြဲ႔နဲ႔ပဲ ေနေန တရားသျဖင့္ ေနၾကရင္ ျပႆနာ ဆိုတာ မရွိေတာ့ပါဘူး။ မတရားသျဖင့္ေနၾကလို႔သာ ျပႆနာ ေတြျဖစ္ၾကတာပါ။
အခုလို သတိေပးစကားေလးေတြ ျပန္ေဖၚျပေပးတဲ႔ အကုိၾကီးကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
ေအာ္... ဦးေဏွာက္ကို သေရကြင္းနဲ႔ ပစ္တဲ့ေနရာမ်ား ကို၀င္းေပၚေမာင္တို႔ ေတာ္ပါေပရဲ႕...။ တန္းေနတာပဲ...။
ဆရာေပၚေရ ဒီစာကေတာ႔ အၾကိ္မ္ၾကိမ္ ျပန္လည္ သီဆုိရမယ္႔ ေတးတစ္ပုဒ္လုိပါပဲဗ်ာ။ တကယ္ေတာ႔ လူဆုိတာကလည္း တရားသံေလးၾကားရင္ ေကာင္းတဲ႔စိတ္ကေလး ခဏတျဖဳတ္ ေ႐ွ့ထြက္လာျပီး အမွားအမွန္ ဆင္ျခင္သုံးသပ္နဳိင္္ၾကေပမယ္႔ နည္းနည္းေလး ေ၀းသြား၊ေအးသြားတာနဲ႔ အတၱက သက္ေတာ္ေစာင္႔ေနရာ၀င္ယူ၊ ႐ွိခဲ႔တဲ႔ ဉာဏ္အသိေလးက တရံတခါ လင္းလက္ဖုိ႔ေတာင္ ေမ႔ေနတဲ႔ အခ်ိန္ေတြက မ်ားသဗ်ာ။ ဒီလုိအခ်ိန္ေတြမွာ ဆရာေပၚ က်ပ္ပူ၀င္၀င္တုိက္ေပးတာ သင္႔ေတာ္ေၾကာင္း ေျပာလုိက္ပါရေစ။
Post a Comment