Friday, December 16, 2011

ဘုန္းႀကီးေတြလည္း ႏိုင္ငံေရးလုပ္ခြင့္ရိွတယ္ ၊ ဒါေပမယ့္…

ေရးသားသူ — Myint Shwe

ဘုန္းႀကီးေတြႏိုင္ငံေရးလုပ္သင့္သလားဆိုတဲ့ Donald Seekins ေမးတာကိုမေျဖမီ -

- တကယ္ကဘယ္သူ ့ေမးခြန္းကိုမဆိုမေျဖမီ က်ေနာ္လုပ္တတ္တဲ့အက်င့္တစ္ခုကိုေျပာခ်င္တယ္ -
(ဒီအက်င့္ကအခ်ိန္ေတြမတရားပိုေနတဲ့ေထာင္ထည္းမွာျဖစ္လာတာ)

အဲဒါကေတာ့ ဒီေမးခြန္းကိုေမးတဲ့လူကဘယ္လိုလူလဲ - ေနာက္သူေမးတဲ့အခ်ိန္အခါ
(context / situation) နဲ ့သူေမးပံုေမးနည္းစတာေတြကို ခ်က္ခ်င္းစိတ္ထဲမွာ scan ဖတ္ၿပီး analyze လုပ္လိုက္တာပါ။ ဒါကလဲစာနဲ ့ခ်ေရးျပရင္သာၾကာေနတာ - စိတ္ကအလုပ္လုပ္တာျမန္တယ္ - မ်က္ေစ့တမွိတ္လွ်ပ္တျပက္ အတြင္းနာမ္ဓါတ္က ကုေဋတစ္သိန္းခ်ဳပ္တယ္လို ့ဘုရားေဟာတယ္ေလ

လက္ေတြ ့မွာ ဘယ္သူကေမးတာလဲ၊ ဘယ္အခ်ိန္မ်ိဳးမွာေမးတာလဲ ဆိုတာေတြကကိုယ္သိၿပီးသား ေမးပံုေမးနည္းတစ္ခုတည္း ကိုသာစဥ္းစားရတာပါ - သူဘယ္လိုအေျဖမ်ိဳး ငါ့ဆီကေမွ်ာ္လင့္သလဲေပါ့

(ျမန္မာ)ဘုန္းႀကီးေတြႏိုင္ငံေရးလုပ္သင့္သလားလို ့
အေနာက္ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးကေမးတဲ့အခါ သူတို ့စိတ္ထဲမွာ ဒလိုင္းလာမားနဲ ့ဒက္စမြန္တူးတူးကရိွေနၿပီးသား - ကမၻာသိ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာလဲ ဦးဥတၱမ နဲ ့ ဦး၀ိစာရ တို ့ကရိွၿပီးသား -

ဒါ့အျပင္ႏွစ္ငါးဆယ္ျမန္မာစစ္အာဏာရွင္စံနစ္ႀကီးကလဲအိမ္ရိွလူကုန္ထြက္ တိုက္တာေတာင္
မႏိုင္ ႏိုင္ဘူးျဖစ္ေနေတာ့့ ကဲ ခင္ဗ်ားဆိုယင္ ဘယ္လိုေျဖမလဲ -
အဆိုးဆံုးက ဘုန္းႀကီးေတြႏိုင္ငံေရးမလုပ္သင့္ေၾကာင္း ဘယ္သူကအက်ယ္ေလာင္ဆံုးေျပာခဲ့သလဲ
ဘယ္သူရိွမလဲ ျမန္မာ့အလင္းေလ - New Light of Myanmar ေလ -
ကဲ ေခ်ာင္ပိတ္ဖမ္းတာခံရၿပီလို ့မခံစားရဘူးလား -

က်ေနာ္ကေတာ့အဲဒီလိုမခံစားမိခဲ့ပါဘူး - က်ေနာ့္အေၾကာင္းနဲ ့က်ေနာ္ဆိုပါေတာ့

Seekins ကို သူထင္ခ်င္သလိုထင္ က်ေနာ္ထင္သလိုျပန္ ေျဖဘူးတဲ့အႀကိမ္ေတြကထပ္ေနျပီ
ဒါေတာင္သူကက်ေနာ့္ကိုအဖက္လုပ္ၿပီးမၾကာမၾကာေမးတတ္ေသးတယ္
တခ်ိဳ ့ငျဖဴေတြဆိုယင္က်ေနာ့္ကိုတစ္ႀကိမ္ထဲနဲ ့လန္ထြက္ကုန္တာ -

(စကားစပ္မိလို ့ၾကားညွပ္ၿပီးတစ္ခုထပ္ျဖည့္ေျပာရရင္ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္တံုးက ေပါ့ ဘန္ေကာက္မွာ ကုလသမဂၢလူ ့အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကေန ေအးရွ ပစိဖိတ္ဖိုရမ္ UNHRC Asia Pacific Forum ဆိုၿပီး
ခ်ဴလာေလာင္ေကာင္တကၠသိုလ္မွာက်င္းပပါေလေရာ - အဲဒီကြန္ဖရင့္မွာသမိုင္းတင္ရမဲ့ကိစၥတစ္ခုျဖစ္ခဲ့တယ္

ကမၻာ့လူ ့အခြင့္အေရးမ်ားစာရင္းထဲမွာအာရွတန္ဘိုးမ်ား (Asian Values ) ထည့့္ေပးဘို ့က်ိဳးစားခဲ့ၾကလို ့ - ထားပါေတာ့)
အစည္းမေ၀းမစမီ အျပင္မွာ က်ေနာ့္အေၾကာင္းကိုသိထားတဲ့ Steve Thompson ( သူက နယူးဇီလန္သား environmentalist
က်ေနာ္ တို ့နဲ ့မာနယ္ပေလာမွာငွက္ဖ်ားအတူတက္လာခဲ့တဲ့ေဘာ္ဒါေတြ -
မင္းတို ့ေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ ့ေတြကလဲ Too many chiefs, not enough Indian လို ့
အစည္းအေ၀းတစ္ခုမွာ ဘိုျမ ကိုေရွ ့မွာထားပီးေျပာတဲ့အေကာင္ -
သူ ့ကိုမသကၤာသလိုလိုဆက္ဆံတဲ့လူဆိုယင္ ငါ့ကို CIA ကလႊတ္ထားလို ့
ဒီမွာဒုကၡခံလာေနတာေလ လို ့ဘုေျပာတတ္တဲ့ေကာင္ - သူကလဲေခသူမဟုတ္)

အဲဒီ Steve က က်ေနာ့္ကို အစည္းအေ၀းမစမီအျပင္မွာ UK ကလာတဲ့ အဂၤလိပ္အစစ္တစ္ေယာက္နဲ ့မိတ္ဆက္ေပးတယ္။
ဒီပုဂၢိဳလ္က က်ေနာ္ဗမာျဖစ္တာရယ္ မာနယ္ပေလာက လာတယ္ဆိုေတာ့့ ဘာစိတ္ကူးေပါက္တယ္မသိပါဘူး။

"ဖက္ဒရယ္မူကိုဗမာျပည္အတြက္လက္ခံသလား" လို ့ ေကာက္ခါငင္ကာေမးပါေလေရာ
အငိုက္မိသလိုျဖစ္သြားတဲ့က်ေနာ္ကလဲစိတ္ထဲရိွတာကိုအရင္းတိုင္းဘဲျပန္ေျဖလိုက္တယ္
" သူတို ့ေျပာေနၾကတဲ့အတိုင္းဆိုယင္ေတာငါ့လက္မခံႏိုင္ဘူး" လို ့
(ဘန္ေကာက္မွာမို ့ေျပာရဲတာ - တိုင္းရင္းသားတစ္ေယာက္ မွလဲအနားမွာမရိွလို ့ေျပာရဲတာ)

အဲဒီအခ်ိန္က ၁၉၉၂ ေလ - မာနယ္ပေလာႏိုင္ငံေရးကကမၻာအာရံုကိုဖမ္းစားထားတဲ့အခ်ိန္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္သန္းေရႊခမ်ာ "Give us a chance" လို ့ Leaders Magazine မွာေျပာေနရတဲ့အခ်ိန္
မာနယ္ပေလာစာခ်ဳပ္ (Manerplaw Agreement) အရ ျပည္ေထာင္ေပါင္းခ်ဳပ္ျပည္ေထာင္စုဆိုတဲ့ လူမ်ိဳးႀကီးရွစ္မ်ိဳး- ျပည္နယ္ရွစ္ျပည္နယ္မူကိုခ်ထားၾကတာကိုး -

ဒီမွာတင္ကိုအဂၤလိပ္က က်ေနာ့္ကို မင္းဒီမိုကေရစီကို လက္ခံထားတာမဟုတ္ဘူးလား လို ့'ခ်ည္' ပါေလေရာ - က်ေနာ္္လဲစိတ္ထဲမွာတင္းကနဲဲ ျဖစ္သြားပီး ဘုေတာပါေလေရာ-

" မင္းတို ့ ယူေက (အဂၤလန္) ေကာဖက္ဒရယ္ႏို္င္ငံလား - ဖက္ဒရယ္မဟုတ္တာနဲ ့ ဒီမိုကေရစီမျဖစ္္ရေတာ့ဘူးလား" လို ့ ျပန္ပက္ေတာ့တာေပါ့။ အမွန္ကက်ေနာ္ဖက္ဒရယ္မူကိုႀကိဳက္တယ္
အဲဒီအေၾကာင္းေတာ့ ေနာက္စကားစပ္မိမွ သပ္သပ္ေျပာမယ္

စကားေတြ ဟိုေရာက္ဒီေရာက္ျဖစ္ကုန္ယင္ သီးခံၿပီးေတာ့သာဖတ္ေပါ့ဗ်ာ
ခင္ဗ်ားဖတ္ေနတာ "အရူးတစ္ေယာက္ရဲ့ ဒိုင္ယာရီ" ေလ။ အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္မဟုတ္ဘူး

မူလအေၾကာင္းကဘာလဲ - ဘုန္းႀကီးနဲ ့ႏိုင္ငံေရး သင့္မသင့္

Seekins ကသူသိခ်င္လို ့ရိုးရိုးသားသားေမးတာကို က်ေနာ္ကသိေနေတာ့

contexts ေတြကို ထည့္စဥ္းစားတြက္ခ်က္ပီးေျဖေနစရာမလိုေတာ့ဘူး -
ထံုးစံအတိုင္းက်ေနာ္တစ္ေယာက္တည္းရဲ့ ပုဂၢလဓိဌာန္အက်ဆံုးအျမင္ကိုပဲတိုတိုေျပာခ်လိုက္တယ္ -

ဘုန္းႀကီးေတြတင္မက လူမွန္ယင္ ဘယ္သူမဆိုႏိုင္ငံေရးလုပ္ခြင့္ရိွတာေပါ့
ဒါေပမဲ့ ငါကေတာ့ ႏိုုင္ငံေရးနယ္ထဲေရာက္လာသူဘယ္သူ ့ကိုမဆို ႏိုင္ငံေရးသမားလိုပဲဆက္ဆံမယ္

ႏိုင္ငံေရးဆိုတာက ငါတို ့အျမင္မွာ ေလာဘ ေဒါသ မာန အာဃာတ ဦးစီးၿပီးလုပ္ရတဲ့အလုပ္မ်ိဳးျဖစ္တယ္ -
အဲဒါေတြေခါင္းပါးေအာင္ တျခားသူေတြထက္ပိုအားထုတ္ဖို ့လိုတဲ့သူေတြအတြက္ဆို နဲနဲမ်ားလြဲေနမလားလို ့-

ငါတို ့လူသာမန္ေတြဟာ အရက္ေသာက္တယ္ - ရုပ္ရွင္ၾကည့္တယ္ - မိမၼနဲ ့အိပ္တယ္ -
ႏိုင္ငံေရးလုပ္တယ္ - ဘံုးဖို ့အခြင့္ရတဲ့အခါဘံုးတယ္ -
လိမ္စရာလိုယင္လိမ္တယ္ - ဆဲစရာလိုယင္ဆဲတယ္ -
ဘယ္ေလာက္ရုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ျဖစ္ေနပေစ ကုိယ့္လူဘက္ကဘက္လိုက္တယ္

အဲဒီငါတို ့လုပ္ေနတဲ့အလုပ္တစ္ခုခုကိုလိုက္လုပ္ယင္ ဒီလူဟာ ငါတို ့နဲ ့ အတူတူျဖစ္မေနဘူးလား။ သူ ့ကိုငါတို ့ကကိုးကြယ္ေနစရာလိုေသးသလား။

အမွန္က သူတို ့ကိုငါတို ့ကကိုးကြယ္ထားခ်င္တာ - ငါတို ့လို ေလာဘ ေဒါသ မာနေတြနဲ ့ ျပစ္ခြ်ဲေနတဲ့ဘ၀မ်ိဳး
ငါတို ့နဲ ့အတူ တစ္အိုင္ထည္းမွာအတူတူ လာၿပီးလူးမေနေစခ်င္ဘူး

သူတို ့ကိုငါတို ့ထက္ပိုျမင့္ျမတ္ေနေစခ်င္တယ္ - ဒါမွငါတို ့မွာကိုးကြယ္ စရာရိွမယ္

အမွန္ကသူတို ့အဲဒီလိုျမင့္ျမတ္ေနမွ ငါတို ့အတြက္ -သူတို ့ကိုယ္တိုင္ႏိုင္ငံေရး၀င္လုပ္တာထက္ -
ငါတို ့ကိုပိုအက်ဳးိရိွေစတယ္ - သူတို ့ကိုယ္္ေနရာကေနကိုယ့္အလုပ္ကိုယ္လုပ္ေနတာကိုက
သူတို ့လဲ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ေနတာဘဲျဖစ္တယ္ - သူတို ့နည္းနဲ ့သူတို ့ -
ကိုယ္ေနရာက ေနကိုယ္ဆိုပါေတာ့။ Seekins ကိုေပးခဲ့တဲ့က်ေနာ့္အေျဖကေတာ့အဲဒါပါဘဲ

ကုန္ေစ်းႏႈံးေတြတက္လို ့( ၂၀၀၇ တံုးကဓါတ္ဆီေစ်းတက္လို ့) ဆိုၿပီး လူေတြလိုလမ္းမေပၚတက္ေအာ္ၿပီးစစ္ဘိနပ္နဲ ့အကန္ခံတာ မ်ိဳးလုပ္မလား။

သီတဂူဆရာေတာ္လို "လူမိုက္ရဲ့လကၡဏာေတြကဘာေတြျဖစ္တယ္" ဆိုၿပီးဘုရားေဟာက်မ္းဂန္ကိုညႊန္ျပပီး -
အုပ္စိုးသူေတြကိုေကာ အုပ္စိုးခံေတြကိုပါ ႏွစ္ဘက္စလံုးကိုမွ်မွ်တတလဲျဖစ္ နားခံသာတဲဲ့စကားလံုးမ်ိဳးေတြနဲ ့ အျမင္မွန္ရေအာင္ဆံုးမေပးတဲ့အလုပ္ မ်ိဳးလုပ္မလား

သီတဂူနည္းဟာဘုန္းႀကီးေတြလုပ္ႏိုင္တဲ့ႏိုင္ငံေရးလုပ္နည္းလို ့ေျပာမယ္ဆိုယင္ေတာင္ ေျပာႏိုင္တယ္

ဒီလိုမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ လူေတြနည္းတူ ဘီဘီစီ အာအက္ဖ္ေအ ဒီဗြီဘီေတြထဲက ၾကားရတဲ့ ကံေကာင္းတဲ့သူေတြကိုအားက်ပီးသူတို ့လိုလိုက္လုပ္ယင္သူတို ့လိုအေျဖမ်ိဳးထြက္ခ်င္မွထြက္မွာ -

ေနာက္ဆံုးမေတာ့ ဘယ္သူမဆိုႏိုင္ငံေရးလုပ္ခြင့္ရိွပါတယ္ -
အဲ ႏိုင္ငံေရး နယ္ထဲေရာက္လာယင္ေတာ့ႏိုင္ငံေရးသမားလိုဆက္ဆံခံရလိမ့္မယ္ -

အစိုးရရဲ့ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြကိုဆက္ဆံတဲ့နည္းကလဲနဲနဲၾကမ္းတယ္ေလ - သူက ႏိုင္ငံေရးသမားေတြသူ ့လက္ထဲမွာရိွတယ္လို ့ေတာင္၀န္ခံတာမဟုတ္ဘူး

ဘာဘဲျဖစ္ျဖစ္ေလ က်ေနာ္ကသူတို ့ကို - ဘုန္းႀကီးေတြကို - ကိုးကြယ္ ထားခ်င္တာ
က်ေနာ္တို ့လူးေနတဲ့အိုင္ထဲကိုဆင္းလာပီးက်ေနာ္တို ့နဲ ့အတူတူလာမလူးေစခ်င္ဘူး

ႏို ့မဟုတ္ယင္က်ေနာ္တို ့လူ၀တ္ေၾကာင္ေတြေဆာက္တည္ရာမရတဲ့အခါ ဘယ္သူ ့ကိုအားကိုးရမလဲ ။

ဒါပါဘဲ
Myint Shwe

Ref:
- http://www.facebook.com/myint.shwe

4 comments:

ဧနဒီ said...

ျမတ္စြာဘုရား... အိုင္လူးတယ္ဆိုတာ ကၽြဲႏြားတိရစာၦန္ေတြအတြက္ သံုးတဲ့စကားလံုးမို႔လား။ ေလာဘ၊ေဒါသ၊မာနေတြ ေပက်ံလိမ္းလူးေနတာမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ပါေစဆရာရယ္။ ေလာဘ၊ေဒါသ၊မာန အိုင္မွာ တိရစာၦန္လူးသလိုလူးလိွမ့္ တဲ့သေဘာေရးတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေသခ်ာတယ္ ခင္ဗ်ားလဲ ကြန္ျမဴနစ္အစစ္ျဖစ္ေတာ့မွာပဲ။

uminthuhein said...

yes, your mention is right ,but not completed right.Because we are living and going in same way together.We are responsible to practice meditation and learn Buddha's teachings whole our life.Truly speaking our Buddha taught himself such as RAJOVADA teaching , or ten disciplinary to be obeyed by a king .So we are unavoidable to participate both our country's and people's development .

၀င္းေပၚေမာင္ said...

စိတ္ညစ္တယ္...

စိုးမုိးသူ said...

ကိုျမင့္ေရႊရယ္
ဖတ္သာဖတ္လိုက္ရတယ္။ ဆံုးသာသြားတယ္
ဘာဆိုလဲတာလဲ မသိႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ေတာ္ပါေပတယ္။ ႏိုင္ငံေရးလုပ္တာ အိုင္လူးတာလား အိုင္လူးေနလို႕ ညစ္ေပ ေနတာကို ေဆးေၾကာေပးဖို႕ လုပ္တာလား။ ၾကည့္ေရႊပါဦးဗ်ာ။