ေရးသားသူ — ေမာင္ဘေမာင္(ဘုန္းစုိး)
သမီးေရ
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက ကံ,ကံ၏အက်ဳိးကိုယုံၾကည္ၾကပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ “ကံဆိုတာဘာလဲ” ဆိုတာကိုေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္း မွန္မွန္ကန္ကန္ မသိၾကဘူး၊ သိသလိုလိုနဲ႔ ေက်နပ္ေနၾကတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ကံနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဂဃနဏ နားလည္ထားဖို႔လိုတယ္၊ ဒါမွသာ မွန္ကန္တဲ့အျမင္ရွိသူျဖစ္မယ္။
Ven.Dr.K. Sri Dhammananda ေရးသားတဲ့ What Buddhist Believe မွာ ဆရာေတာ္ႀကီး ရွင္းျပထားတာ အေတာ္ေကာင္းတယ္၊ ဒါကို ပိုၿပီးနားလည္လြယ္ေအာင္ ဆရာဦးဆန္းလြင္ (ရွင္အာဒိစၥရံသီ) က ဘာသာျပန္ ေပးထားတယ္။ အေဖလည္း အေတာ္ကေလး ႏွစ္သက္တဲ့အတြက္ သမီးကိုျပန္ေျပာျပမယ္၊ ေလးနက္ေစခ်င္လို႔ တဆင့္ခံအေနနဲ႔ မေျပာေတာ့ဘူး တိုက္ရိုက္ေျပာဟန္နဲ႔ပဲေျပာမယ္ေနာ္။
ႀကဳံလို႔ေျပာျပရဦးမယ္ ဒီဆရာ ဦးဆန္းလြင္က မိရုိးဖလာ အစ္ဆလမ္ဘာသာ၀င္ပါ ကိုးကြယ္မႈအမွန္ကုိ ရွာေဖြရင္း ဘာသာေပါင္းစုံကို ထဲထဲ၀င္၀င္ေလ့လာတယ္၊ ဘယ္ဘာသာမွာမွ သူလိုခ်င္တဲ့အေျဖကိုမရဘူး။ ေနာက္ဆုံး ဗုဒၶဘာသာကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိၿပီး ဗုဒၶဘာသာကမွ သူလုိခ်င္တဲ့အေျဖကို ေပးႏိုင္တဲ့အတြက္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္သြားတာ။ အသက္၅၅ႏွစ္မွာ ရဟန္း၀တ္ၿပီး (ရွင္အာဒိစၥရံသီ) ဘဲြ႔အမည္နဲ႔ သာသနာျပဳသြားတယ္။ အခုေတာ့ ျပန္လြန္ေတာ္မူသြားတာ ၅ႏွစ္ေလာက္ရွိၿပီ။ ဒီဆရာက အေဖရဲ႕ ေက်းဇူးရွင္ပါ၊ အေဖ့ကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္စစ္စစ္ျဖစ္ေအာင္၊ ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္း ေလ့လာျဖစ္ေအာင္၊ ဗုဒၶအလိုက် က်င့္သုံးေနထုိင္တတ္ေအာင္ စတင္တြန္းအားေပး လႈံ႔ေဆာ္သြားတဲ့ ဆရာတစ္ဆူပါ။ အေဖ လူကိုယ္တိုင္ မေတြ႔ဘူး၊ မဖူး,ဘူးေပမဲ့ ရင္ထဲကအသိအမွတ္ျပဳၿပီး ဆရာ့ရဲ႕ ကလ်ာဏ ပုထုဇဥ္ ထြန္းကားေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို အေဖ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ေဆာင္ရြက္ေနတယ္။ ဒီနည္းနဲ႔ ဆရာ့ေက်းဇူး သာသနာ့ေက်းဇူးကို ေပးဆပ္ေနတယ္။ ဒါအေဖ့ အေၾကာင္း တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းပါ။
ကံအေၾကာင္းေျပာၾကရေအာင္…
ကံဆိုတာဘာလဲ
ကံဆိုတာကို အလြယ္ဆုံးစကားနဲ႔ေျပာရင္ ေကာင္းတာလုပ္ ေကာင္းတာျဖစ္တယ္။ မေကာင္းတာလုပ္ မေကာင္းတာျဖစ္တယ္။ ဒီဘ၀မွာေရာ ေနာင္သံသရာမွာေရာ ကံ၊ ကံ၏အက်ဳိးကို ခံစားၾကရမယ္ ျဖစ္တယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ သီးႏွံစကားနဲ႔ေျပာရင္ေတာ့ မ်ဳိးေကာင္းတဲ့စပါးကိုစုိက္ရင္ ရိတ္သိမ္းတဲ့အခါ မ်ဳိးေကာင္းတဲ့ စပါး သီးႏွံေတြကို ရမယ္။ မ်ဳိးညံ့တဲ့မ်ဳိးေစ့ကိုစုိက္ရင္ သီးပြင့္ရင္မွဲ႔တဲ့အခါ မ်ဳိးညံ့တဲ့ သီးႏွံစပါးေတြကိုပဲ ရတဲ့သေဘာ ျဖစ္တယ္။
သိပၸံစကားနဲ႔ေျပာရင္ ကံ(ကမၼ)ရဲ႕ သေဘာဟာ အေၾကာင္းအက်ဳိး သေဘာပဲ။ အေၾကာင္းတရား မွန္သမွ်မွာ အက်ဳိးရလဒ္တစ္ခု ရွိတာခ်ည္းပါပဲ။ ကံရဲ႕သေဘာကို ေနာက္တစ္မ်ဳိး နာမည္ေပးၿပီး ေျပာရရင္ေတာ့ ကံဟာ အက်င့္စရဏနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းတရားပါ၊ ရုပ္ေလာကမွာ ရုပ္ပိုင္းနိယာမတရားေတြက ျပဳျပင္ဖန္တီးေနသလို ကိုယ္က်င့္သီလစရဏ နယ္မွာလည္း သူ႔နိယာမနဲ႔သူရွိတယ္။
ဓမၼပဒထဲမွာ ကမၼ(ကံ)ကို ေဖာ္ျပထားပုံက ေကာင္းမႈကံ၊ မေကာင္းမႈကံတို႔ကို စိတ္ကသာ ဦးေဆာင္တယ္။ စိတ္ေကာင္း မေနာေကာင္းနဲ႔ ေျပာဆိုျပဳမူရင္ အက်ဳိးရလဒ္က စိတ္ခ်မ္းသာစရာ ေပ်ာ္ရႊင္ ၀မ္းေျမာက္စရာေတြ ျဖစ္ေပၚလာၿပီး ကုိယ့္အရိပ္က ကိုယ့္ကို မစြန္႔သလို အက်ဳိးေပးမွာပဲ။ စိတ္ယုတ္၊ စိတ္ညံ့နဲ႔ ျပဳမူေျပာဆိုရင္ေတာ့ စိတ္ဆင္းရဲစရာ၊ စိတ္မခ်မ္းသာစရာ အက်ဳိးရလဒ္မ်ဳိးေတြဟာ လွည္းဘီးက ႏြားေျခရာကို လိုက္နင္းသလို ကံျပဳတဲ့သူကို လိုက္ၿပီး အက်ဳိးေပးလာမွာပဲ။
ကံဆိုတာ ရုိးရုိးရွင္းရွင္း ေျပာရင္ေတာ့ အျပဳအမူပဲ အလုပ္ပဲ။ သက္ရွိရုပ္ရဲ႕ အဂၤါေတြထဲမွာ ေစ့ေဆာ္ေနတဲ့ စြမ္းအားတစ္ခု ရွိတယ္။ ဗီဇေစ့ေဆာ္မႈသေဘာ သိမႈသေဘာ ေတြပဲ၊ ေမြးရာပါ ဒီစိတ္ေန စိတ္ထား၊ စိတ္စြမ္းအားေတြက သိစိတ္ရွိသူေတြကို ျပဳမူလႈပ္ရွားႏိုင္ေအာင္ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းေနၾကတယ္။ သတၱ၀ါေတြဟာ ရုပ္ပိုင္းအရေရာ၊ စိတ္ပိုင္းအရေရာ ေစ့ေဆာ္မႈကိုခံၿပီး လႈပ္ရွားၾကရတယ္။ သူ႔ရဲ႕လႈပ္ရွားမႈဟာ ကံပါပဲ။ ဒီကံကို ထပ္တလဲလဲ လုပ္ဖန္မ်ားေတာ့ အထုံ၀ါသနာ ျဖစ္လာတယ္။ ဒီအထုံ ၀ါသနာကေန ေနာက္က်ေတာ့ စိတ္ေနစိတ္ထား စရုိက္သဘာ၀ေတြ ျဖစ္လာေတာ့တာပဲ။ ဗုဒၶဘာသာမွာေတာ့ ဒီျဖစ္စဥ္ကို ကမၼ(ကံ)လို႔ေခၚတယ္။
ကံဆိုတာ ကုသုိလ္ အကုသုိလ္ သေဘာ ႏွစ္မ်ဳိးလုံးကိုဆိုလိုတယ္။ စိတ္ဆႏၵနဲ႔ ေစတနာနဲ႔ ျပဳလုပ္ေဆင္ရြက္မႈမွန္သမွ်ဟာ ကံျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ ကံဆိုတာ အထည္ျဒပ္အေနနဲ႔ ရွိေနတဲ့ ျဖစ္တည္မႈ အစစ္တစ္ခုမဟုတ္ဘူး။ သူက ျပဳမူမႈ၊ ေဆာက္ရြက္မႈ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုသာ ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာစြမ္းအားတစ္ခု စြမ္းအင္တစ္ခုသာျဖစ္တယ္။ အထည္ျဒပ္ရွိတဲ့အရာ မဟုတ္ဘူး။ တခ်ဳိ႔က ဒီကံစြမ္းအင္ကို အျပဳအမူ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈ (action influence) ဆိုၿပီးအဓိပၸာယ္ဖြင့္ၾကတယ္။ ဒါဟာ မိမိတို႔ရဲ႕ ကိုယ့္ကိုယ္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ ေဆာင္ရြက္မႈ တုံ႔ျပန္မႈတစ္ခုပါပဲ။ ဒုကၡ၊ သုခ ဆိုတဲ့ လူေတြ ေတြ႔ႀကဳံခံစား ေနၾကရတာေတြဟာ ကိုယ္ျပဳတဲ့ကံက ထြက္ေပၚလာတဲ့ အက်ဳိးရလဒ္ေတြပဲျဖစ္တယ္။ ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ ေတြရဲ႕ ရလဒ္ေတြပဲျဖစ္တယ္။ မိမိတို႔ရဲ႕ ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ ရလဒ္ေတြက မိမိတို႔ရဲ႕ေအာင္ျမင္မႈ ဆုံးရႈံးမႈေတြကို ျဖစ္ေပၚေစတယ္။ သုခ ဒုကၡကို ျဖစ္ေစတယ္။
ကမၼဆိုတာ မၿမဲတဲ့ အစိုးမရႏိုင္တဲ့သေဘာရွိတဲ့ သဘာ၀ နိယာမ တစ္ခုပဲျဖစ္တယ္။ ဒီ နိယာမဟာ မိမိတို႔ရဲ႕ အျပဳအမူအတိုင္း လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေပၚေနရတယ္။
ဒါဟာ နိယာမသက္သက္၊ သူ႔သေဘာကို သူေဆာင္ၿပီးျဖစ္တဲ့ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုမွ်ျဖစ္တယ္။ ဒီနိယာမကို ျပဳလုပ္သူ၊ ေပးကမ္းသူ ‘ဥပေဒျပဳသူ’ မရွိဘူး။ ဒီကမၼ နိယာမဆိုတာ သူ႔သေဘာသူေဆာင္ၿပီး သူ႔နယ္မွာသူ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ တရားျဖစ္တယ္။ ျပင္ပက ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေပးတဲ့ ၾကားလူ၊ ဒီနိယာမအေပၚကေနၿပီး ခ်ဳပ္ကိုင္ ခ်ယ္လယ္သူ မရွိဘူး။ ကမၼနိယာမ ေနာက္ကြယ္က ပုန္းလၽွဳိးၿပီး ႀကိဳးဆဲြေနသူ၊ ခ်ဳပ္ကိုင္ျခယ္လွယ္ေနသူ၊ စြက္ဖက္ေနသူ၊ ၫႊန္ၾကားေနသူလည္းမရွိဘူး၊ ကံဟာ သူ႔ဘာသာသူ ေကာင္းက်ဳိးဆိုးက်ဳိးေပးေနတာ ျဖစ္တယ္။ ကံျပဳသူကို ဆုေပးသူ၊ အျပစ္ဒဏ္စီရင္ေနသူ အလြတ္သီးျခားမရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြအေနနဲ႔ ဆုေတာင္းျခင္းအေပၚ အားကိုးအားထားမျပဳဘူး။ ကံကိုျခယ္လွယ္ေနတဲ့ သဘာ၀ထက္ လြန္ကဲတဲ့ တန္ခိုးရွင္ဆီမွာ လက္၀ါးျဖန္႔ ထူးေထာက္ၿပီးလည္း ဆုမေတာင္းဘူး။ ကိုယ္လုပ္မွကိုယ္ရတယ္၊ ကိုယ္လုပ္သလို ကိုယ္ရမယ္လို႔ပဲ ယုံၾကည္ယူဆၾကတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ အလိုေတာ္အရက ကံဟာ ႀကိဳတင္ျပဳျပင္ထားတဲ့ ၾကမၼာဖူးစာ သေဘာမဟုတ္ဘူး။ ၾကိဳတင္ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ျပ႒ာန္းခံသေဘာ (determinism) မဟုတ္ဘူး။ (တျခားဘာသာေတြမွာ ယုံၾကည္လက္ခံထားၾကသလို ဘုရားသခင္အလုိေတာ္အတိုင္း ျဖစ္ရတယ္ဆိုတဲ့ ႀကိဳတင္ၿပီး တန္ခိုးေတာ္ရွင္ရဲ႕ ဆႏၵအတိုင္း ျပ႒ာန္းသတ္မွတ္ထားတာ လုံး၀မဟုတ္ဘူး)။ အဲဒီ တန္ခိုးေတာ္ရွင္ေတြက ျပဳျပင္စီမံသလို ခံေနၾကရတယ္ဆိုၿပီး ယုံၾကည္ၾကလို႔ အဲဒီတန္ခုိးေတာ္ရွင္ေတြကိုပဲ ၀တ္ျပဳဆုေတာင္းၿပီး ပူေဇာ္ပသရတာမ်ဳိး ဗုဒၶဘာသာမွာ လုံး၀ မရွိဘူး။
ဗုဒၶဘာသာကေတာ့ လူဟာ သူတို႔ စိုက္ပ်ဳိးတဲ့ ေကာက္ပဲသီးႏွံကို သူတို႔ ရိတ္သိမ္းယူေဆာင္ၾကရတာပဲ ျဖစ္တယ္။ ဘယ္သူေပးလို႔မွ ရတာမဟုတ္ဘူး။ ကိုယ္လုပ္ခဲ့လို႔ ကိုယ္ရတာပဲ ျဖစ္တယ္။ ကိုယ္ ျပဳခဲ့တဲ့ကံရဲ႕ အက်ဳိး၀ိပါတ္ကို ကိုယ္ ခံစား စံစားၾကရတာပဲ ျဖစ္တယ္။ အနာဂတ္မွာလည္း ကိုယ္ျပဳခဲ့တဲ့ ေကာင္းမႈကံ မေကာင္မႈကံ အတိုင္းပဲ ရၾက၊ ျဖစ္ၾကရဦးမွာသာ ျဖစ္တယ္။
တနည္းေျပာရရင္ လူသားဟာ သူအတိတ္ကျပဳခဲ့တဲ့အတိုင္းပဲ တစ္သမတ္တည္း ျဖစ္တည္မေနဘူး။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ကမၼနိယာမဆိုတာ ျပ႒ာန္းခံ အယူ၀ါဒ မဟုတ္ဘူး။ Determinism မဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုလိုတယ္။ ( ဥပမာ- အတိတ္ကံေၾကာင့္ သူဆင္းရဲ ဘ၀မွ ေမြးဖြားလာသူျဖစ္ေပမဲ့ ပစၥဳပၸန္ကံေၾကာင့္ အဲဒီလူ ခ်မ္းသာႏိုင္တယ္၊ ဘ၀အဆင့္အတန္း ျမင့္မားႏိုင္တယ္။)
ျမတ္ဗုဒၶက အရာရာဟာ ႀကိဳတင္ျပ႒ာန္းၿပီးျဖစ္တဲ့ ၾကမၼာအတိုင္းပဲ ျဖစ္ၾကရတယ္ဆိုရင္ ဆႏၵလြတ္လပ္ခြင့္ ဆိုတဲ့ သေဘာတရားလည္း ျဖစ္ခြင့္မရွိေတာ့ဘူး။ ဒီလို မိမိဘာသာ ႀကိဳက္ရာကို ဆႏၵအေလ်ာက္ ေရြးခ်ယ္ေဆာင္ရြက္ခြင့္၊ လုပ္ကိုင္ခြင့္ မရွိရင္ ကိုယ္က်င့္သီလ ဆိုတာေရာ၊ အရိယာ ဘ၀မ်ဳိးဆိုတာေတြေရာ ရွိႏိုင္ေတာ့မွာမဟုတ္ဘူးလို႔ ေထာက္ျပေတာ္မူတယ္။ အဲဒီလိုသာဆိုရင္ လူသားဟာ အတိတ္ဘ၀ရဲ႕ ေက်းကၽြန္ဘ၀မွာပဲ ကံစီမံရာခံေနၾကရေတာ့မွာပဲ။ တစ္နည္းအားျဖင့္ေျပာရင္ အရာခပ္သိမ္းဟာ ကံျပဳျပင္တာ မဟုတ္ဘူး။ သူျဖစ္ခ်င္သလို ျဖစ္ေနၾကတာလို႔ ဆိုျပန္ရင္လည္း အက်င့္သီလ စရဏကို ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္တာေတြ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ တိုးတက္ ဖံြ႔ၿဖိဳးေအာင္ လုပ္ႏိုင္တဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြ ရွိႏုိင္ေတာ့မွာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶက လုံး၀ျပ႒ာန္းခံ၀ါဒ ( determinism ) ကိုေရာ လုံး၀ျပ႒ာန္းကင္း၀ါဒ ( indeterminism ) ကိုေရာ ပယ္ေတာ္မူျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ မွတ္ထားသင့္တယ္။
သမီးေရ ဒီကမၼနိယာမက ခက္လည္းခက္၊ နက္လည္းနက္တယ္၊ ေသခ်ာနားလည္ႏိုင္ေအာင္ဖတ္ပါ၊ ေလ့လာပါ မရွင္းတာရွိခဲ့ရင္ ျပန္ေမးပါ။
ျမတ္ဗုဒၶက ဒီကမၼနိယာမကို ဘာေၾကာင့္ေဟာရတယ္ဆိုတာကို ေရွ႕အပတ္မွ ဆက္ၿပီးရွင္းျပမယ္ေနာ္။
ဒီတစ္ပတ္အလုပ္ေတြမ်ားေနလို႔ စာေရးက်ဲတာ နားလည္ေပးေနာ္..။
Saturday, September 25, 2010
သမီးထံသို႔ေပးစာမ်ား (၆)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment